L’Estació de Sant Feliu de Llobregat

Puja al tren per salvar l’Estació amb més de 150 anys d’història!

L'arribada del ferrocarril l’any 1854 va comportar grans canvis a la nostra ciutat en la millora de la mobilitat, en la industrialització i en el comerç i d’intercanvi econòmic amb les altres poblacions, així com en la fesomia de la ciutat que es va expandir agafant com a eix vertebrador l’Estació del ferrocarril amb l’obertura de nous carrers. Ja des dels primers moments l’Estació es va convertir en el nou pol d’atenció del poble ja que tenia una intensa activitat comercial.

L’edifici de l’Estació té tres cossos, el central més gran s’utilitzava de sala d’espera i s’accedia a través d’un passadís des d’una de les naus laterals un cop comprat el bitllet a les taquilles. A la nau on avui hi ha el bar hi havia l’habitatge del cap d’estació. L'estació de Sant Feliu sorprèn per la forma en arc de mig punt de les seves portes i finestres de la façana del costat de l’andana. En el moment de la seva construcció un altre element que va cridar molt l’atenció fou l’arquitectura que seguí els models arquitectònics anglesos de l’època i la riquesa dels materials emprats per a la seva construcció i decoració.

Actualment l’edifici de l’Estació de Sant Feliu és, juntament amb els de Molins de Rei i Cornellà, el més antic de Catalunya i d’Espanya que es conserva dels inicis del ferrocarril.

dimarts, 25 de maig de 2010

Salvem l’Estació del Tren de Sant Feliu

Des de fa alguns mesos quan agafo el tren al matí em pregunto què serà de l’Estació quan s’aprovi el projecte de soterrament de les vies. En alguna improvisada xerrada a peu d’andana mentre no arriba el tren, ho he comentat amb altres companys i companyes, i la meva sorpresa ha estat que a mesura que parlava amb uns i altres la gent no sabia que l’Estació serà enderrocada: qui ho ha decidit?, quan s’ha informat?, per què?, no es pot fer res per evitar-ho?, i un llarg etcètera d’interrogants i exclamacions s’amuntegaven davant meu en busca d’una resposta. Trobar més persones que com jo pensen que cal fer alguna cosa per mantenir l’edifici de l’Estació em va acabar de decidir i vaig posar fil a l’agulla.

L’Estació

L’arribada del ferrocarril l’any 1854 va comportar grans canvis a la nostra ciutat en la millora de la mobilitat, en la industrialització i en el comerç i d’intercanvi econòmic amb les altres poblacions, així com en la fisonomia de la ciutat que es va expandir agafant com a eix vertebrador l’Estació del ferrocarril amb l’obertura de nous carrers. Ja des dels primers moments l’Estació es va convertir en el nou pol d’atenció del poble ja que tenia una intensa activitat comercial.

L’edifici de l’Estació té tres cossos, el central més gran s’utilitzava de sala d’espera i s’accedia a través d’un passadís des d’una de les naus laterals un cop comprat el bitllet a les taquilles. A la nau on avui hi ha el bar hi havia l’habitatge del cap d’estació. L'estació de Sant Feliu sorprèn per la forma en arc de mig punt de les seves portes i finestres de la façana del costat de l’andana. En el moment de la seva construcció un altre element que va cridar molt l’atenció fou l’arquitectura que seguí els models arquitectònics anglesos de l’època i la riquesa dels materials emprats per a la seva construcció i decoració.

Actualment l’edifici de l’Estació de Sant Feliu és, juntament amb els de Molins de Rei i Cornellà, el més antic de Catalunya i d’Espanya que es conserva dels inicis del ferrocarril.

La Campanya

Davant el perill de perdre l’edifici de l’Estació de Sant Feliu de Llobregat per les obres de soterrament de les vies del tren, un grup de persones hem iniciat una campanya per fer una crida ciutadana i salvar el patrimoni històric local que representa aquest edifici.

La campanya s’ha inciat al facebook amb la creació del grup “Salvem l’Estació del Tren de Sant Feliu”, que en els primers 15 dies ja compta amb més de 1100 santfeliuencs i santfelienques que s’han afegit des d’aquesta xarxa social.

Considerem que aquest edifici forma part de la nostra història, de la nostra cultura i del patrimoni de la ciutat. Per la qual cosa demanem que l’Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat reconsideri l’enderroc de l’Estació i obri un procés on s’avaluï la viabilitat tècnica de mantenir l’edifici que el projecte del soterrament de les vies del tren a Sant Feliu no preveu conservar i que, en canvi, en el lloc on actualment hi ha la plaça de l’Estació davant l’entrada, al parc Nadal, preveu construir un edifici de 14 plantes.

L’edifici de l’Estació forma part de la ruta del patrimoni modernista de Sant Feliu i figura en l’inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya. Demanem al sr. alcalde que es respecti aquest edifici representatiu de la memòria històrica i del patrimoni arquitectònic de la nostra ciutat i sigui inclòs en el catàleg del patrimoni i declarat Bé Cultural d’Interès Local i un cop fet el soterrament es facin les obres de rehabilitació adients per tal de recuperar el seu aspecte original i donar-li un ús per a la ciutadania i les entitats de la nostra ciutat.

Des d’aquí fem una crida als ciutadans i ciutadanes, entitats, associacions culturals i de veïns i veïnes a adherir-se a la campanya per preservar el patrimoni de la ciutat per a les generacions futures i perquè l’Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat reconsideri l’enderroc de l’Estació. Les entitats que vulguin adherir-se ho poden fer enviant un missatge electrònic a mesfemmessantfeliu@gmail.com, indicant en l'assumpte: "adhesió a la campanya Salvem l’Estació del Tren de Sant Feliu ".

bloc d'en Jaume Solé >>