L’Estació de Sant Feliu de Llobregat

Puja al tren per salvar l’Estació amb més de 150 anys d’història!

L'arribada del ferrocarril l’any 1854 va comportar grans canvis a la nostra ciutat en la millora de la mobilitat, en la industrialització i en el comerç i d’intercanvi econòmic amb les altres poblacions, així com en la fesomia de la ciutat que es va expandir agafant com a eix vertebrador l’Estació del ferrocarril amb l’obertura de nous carrers. Ja des dels primers moments l’Estació es va convertir en el nou pol d’atenció del poble ja que tenia una intensa activitat comercial.

L’edifici de l’Estació té tres cossos, el central més gran s’utilitzava de sala d’espera i s’accedia a través d’un passadís des d’una de les naus laterals un cop comprat el bitllet a les taquilles. A la nau on avui hi ha el bar hi havia l’habitatge del cap d’estació. L'estació de Sant Feliu sorprèn per la forma en arc de mig punt de les seves portes i finestres de la façana del costat de l’andana. En el moment de la seva construcció un altre element que va cridar molt l’atenció fou l’arquitectura que seguí els models arquitectònics anglesos de l’època i la riquesa dels materials emprats per a la seva construcció i decoració.

Actualment l’edifici de l’Estació de Sant Feliu és, juntament amb els de Molins de Rei i Cornellà, el més antic de Catalunya i d’Espanya que es conserva dels inicis del ferrocarril.

dimarts, 6 de juliol de 2010

Escrit d'adhesió Carles Salmeron a la campanya "Salvem l'Estació del ferrocarril de Sant Feliu"

Els petits països com el nostre només poden avançar, i fer-se un lloc entre les nacions, si saben mantenir el difícil equilibri entre les necessitats del progrés i el manteniment de la seva identitat. I això només es pot portar a terme si es conserven els elements més representatius de la nostra herència cultural que ens han llegat les generacions anteriors. El patrimoni arquitectònic es, sens dubte, un dels símbols culturals més definidors del que ha estat, és i serà Catalunya, des del Romànic fins al Modernisme, sense oblidar l’important conjunt patrimonial provinent de l’època de la industrialització, un dels conceptes definidors de la nostra realitat actual.

La conservació de l’estació de Sant Feliu es realment important, no sols pel seu valor intrínsec a nivell local, com a element de referencia de l’evolució històrica del municipi durant més de 150 anys, amb tot el que això significa per a la memòria coŀlectiva i personal dels seus ciutadans, sinó també a nivell nacional català, per constituir un dels darrers exemples originals de quan es va iniciar l’era del ferrocarril. I precisament per això, cal preservar-la, com a vincle del passat vers el futur, en un moment on les noves necessitats d’una societat canviant han determinat que torni l’era del ferrocarril.

Carles Salmerón i Bosch
Historiador i escriptor especialitzat en història del ferrocarril

5 de juilol de 2010

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada