Salvem l’Estació del tren
de Sant Feliu de Llobregat
Plataforma ciutadana en defensa del patrimoni històric col·lectiu de Sant Feliu


Castellano |  Entradas | Manifiesto 2019 |  Dictamen

L’Estació de Sant Feliu de Llobregat

Puja al tren per salvar una Estació amb 165 anys d’història!

L'arribada del ferrocarril l’any 1854 va comportar grans canvis a la nostra ciutat en la millora de la mobilitat, en la industrialització i en el comerç i d’intercanvi econòmic amb les altres poblacions, així com en la fesomia de la ciutat que es va expandir agafant com a eix vertebrador l’Estació del ferrocarril amb l’obertura de nous carrers. Ja des dels primers moments l’Estació es va convertir en el nou pol d’atenció del poble ja que tenia una intensa activitat comercial.

L’edifici de l’Estació té tres cossos, el central més gran s’utilitzava de sala d’espera i s’accedia a través d’un passadís des d’una de les naus laterals un cop comprat el bitllet a les taquilles. A la nau on avui hi ha el bar hi havia l’habitatge del cap d’estació. L'estació de Sant Feliu sorprèn per la forma en arc de mig punt de les seves portes i finestres de la façana del costat de l’andana. En el moment de la seva construcció un altre element que va cridar molt l’atenció fou l’arquitectura que seguí els models arquitectònics anglesos de l’època i la riquesa dels materials emprats per a la seva construcció i decoració.

Actualment l’edifici de l’Estació de Sant Feliu és, juntament amb els de Sant Andreu Comtal i Cornellà de Llobregat, el més antic de Catalunya i d’Espanya que es conserva en funcionament dels inicis del ferrocarril.

dijous, 28 d’octubre del 2010

Presentada a la Mesa del Congrés una proposició no de llei per protegir l’edifici de l’estació del tren de Sant Feliu de Llobregat

La Mesa del Congrés dels Diputats ha rebut una proposició no de llei “sobre la necessitat de protegir l’edifici-estació del ferrocarril de Renfe de Sant Feliu de Llobregat, per tal que sigui debatuda a la Comissió de Foment.

Segons la proposició no de llei s’insta al Govern espanyol a elaborar un estudi, en el termini de tres mesos, per tal d’avaluar la necessitat de mantenir l’estació en el projecte de soterrament de les vies al seu pas per Sant Feliu de Llobregat.

La proposició ha estat presentada pel diputat d'ERC al Congrés, Joan Tardà, en nom del Grup Parlamentari d’Esquerra Republicana-Izquierda Unida-Iniciativa per Catalunya Verds.

L’edifici de l’estació de Sant Feliu de Llobregat data de l’any 1855 quan es va obrir el tram Barcelona – Molins de Rei, de la línia de Vilafranca. Aquesta línia que passa per Sant Feliu va ser la tercera en construir-se a Catalunya i la primera via doble de la seva època.

Actualment l’estació de Sant Feliu és, juntament amb Molins de Rei i Cornellà, la més antiga d’Espanya que es conserven.

La Plataforma “Salvem l’Estació del tren de Sant Feliu de Llobregat”
A l’abril de 2010 l’Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat va presentar el projecte de soterrament de les vies del tren, en el qual es contempla l’enderrocament de l’actual edifici de l’estació. Va ser llavors quan es va crear aquesta Plataforma en defensa del patrimoni arquitectònic local, la qual agrupa un conjunt de ciutadans i ciutadanes i entitats que pretenem aconseguir la conservació d’aquest edifici per donar-li un ús per a la ciutadania i les entitats de la ciutat.

Des de la seva creació ha rebut l’adhesió de més de 60 entitats relacionades amb el patrimoni, la cultura i el ferrocarril, associacions, i personalitats de diversos àmbits professionals::historiadors, investigadors i acadèmics entre d’altres; així com el suport de més de 1.500 persones des de la xarxa social Facebook. Un suport molt representatiu del conjunt de la societat catalana i local. Entitats de prestigi com el Museu de la Ciència i la Tècnica de Catalunya, i historiadors reconeguts avalen la conservació d’aquest edifici que simbolitza la industrialització i el progrés de la ciutat de Sant Feliu de Llobregat, i és part de la memòria històrica i del patrimoni arquitectònic local.

1 comentari:

  1. Companys,
    Suposo que el que ha plantejat Joan Tardà no posa en qüestió de cap manera el projecte que està a punt d'aprovar-se definitivament, no?
    Si el que ha demanat és valorar la viabilitat d'una modificació tècnica que permeti conservar l'estació , respectant el projecte actual com sempre heu defensat des de la Plataforma, és una cosa i em sembla bé. Si posa el projecte actual en qüestió seria una cosa totalment diferent, i jo, per exemple, no hi estaria d'acord.
    M'ho podeu aclarir? Gràcies!
    Molt cordialment,
    Jordi San José

    ResponElimina