Salvem l’Estació del tren
de Sant Feliu de Llobregat
Plataforma ciutadana en defensa del patrimoni històric col·lectiu de Sant Feliu


Castellano |  Entradas | Manifiesto 2019 |  Dictamen

L’Estació de Sant Feliu de Llobregat

Puja al tren per salvar una Estació amb 165 anys d’història!

L'arribada del ferrocarril l’any 1854 va comportar grans canvis a la nostra ciutat en la millora de la mobilitat, en la industrialització i en el comerç i d’intercanvi econòmic amb les altres poblacions, així com en la fesomia de la ciutat que es va expandir agafant com a eix vertebrador l’Estació del ferrocarril amb l’obertura de nous carrers. Ja des dels primers moments l’Estació es va convertir en el nou pol d’atenció del poble ja que tenia una intensa activitat comercial.

L’edifici de l’Estació té tres cossos, el central més gran s’utilitzava de sala d’espera i s’accedia a través d’un passadís des d’una de les naus laterals un cop comprat el bitllet a les taquilles. A la nau on avui hi ha el bar hi havia l’habitatge del cap d’estació. L'estació de Sant Feliu sorprèn per la forma en arc de mig punt de les seves portes i finestres de la façana del costat de l’andana. En el moment de la seva construcció un altre element que va cridar molt l’atenció fou l’arquitectura que seguí els models arquitectònics anglesos de l’època i la riquesa dels materials emprats per a la seva construcció i decoració.

Actualment l’edifici de l’Estació de Sant Feliu és, juntament amb els de Sant Andreu Comtal i Cornellà de Llobregat, el més antic de Catalunya i d’Espanya que es conserva en funcionament dels inicis del ferrocarril.

dijous, 28 d’octubre del 2010

L'oposició a l'enderroc de l'estació de tren històrica de Sant Feliu arriba al Congrés espanyol (Agència Catalana de Notícies)

Joan Tardà, d'ERC, registra una proposició no de llei demanant que es conservi l'edifici quan se soterrin les vies.

La reivindicació que no s'enderroqui l'estació de tren històrica de Sant Feliu de Llobregat, la capital del Baix Llobregat, ha arribat al Congrés espanyol. El diputat d'ERC Joan Tardà va registrar aquest dimarts una proposició no de llei demanant al govern espanyol que estudiï, en un termini de tres mesos a partir de l'aprovació del text, la viabilitat de mantenir l'edifici, que té 155 anys, quan se soterrin les vies en aquesta ciutat. L'equip de govern local, format pel PSC i CiU, no ho considera factible, i per això el projecte de soterrament actual preveu l'enderroc. Una plataforma ciutadana impulsada per un regidor adscrit a ICV, però, defensa que ambdós objectius poden ser compatibles.

Llegir a l'Agència Catalana de Notícies

Presentada a la Mesa del Congrés una proposició no de llei per protegir l’edifici de l’estació del tren de Sant Feliu de Llobregat

La Mesa del Congrés dels Diputats ha rebut una proposició no de llei “sobre la necessitat de protegir l’edifici-estació del ferrocarril de Renfe de Sant Feliu de Llobregat, per tal que sigui debatuda a la Comissió de Foment.

Segons la proposició no de llei s’insta al Govern espanyol a elaborar un estudi, en el termini de tres mesos, per tal d’avaluar la necessitat de mantenir l’estació en el projecte de soterrament de les vies al seu pas per Sant Feliu de Llobregat.

La proposició ha estat presentada pel diputat d'ERC al Congrés, Joan Tardà, en nom del Grup Parlamentari d’Esquerra Republicana-Izquierda Unida-Iniciativa per Catalunya Verds.

L’edifici de l’estació de Sant Feliu de Llobregat data de l’any 1855 quan es va obrir el tram Barcelona – Molins de Rei, de la línia de Vilafranca. Aquesta línia que passa per Sant Feliu va ser la tercera en construir-se a Catalunya i la primera via doble de la seva època.

Actualment l’estació de Sant Feliu és, juntament amb Molins de Rei i Cornellà, la més antiga d’Espanya que es conserven.

La Plataforma “Salvem l’Estació del tren de Sant Feliu de Llobregat”
A l’abril de 2010 l’Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat va presentar el projecte de soterrament de les vies del tren, en el qual es contempla l’enderrocament de l’actual edifici de l’estació. Va ser llavors quan es va crear aquesta Plataforma en defensa del patrimoni arquitectònic local, la qual agrupa un conjunt de ciutadans i ciutadanes i entitats que pretenem aconseguir la conservació d’aquest edifici per donar-li un ús per a la ciutadania i les entitats de la ciutat.

Des de la seva creació ha rebut l’adhesió de més de 60 entitats relacionades amb el patrimoni, la cultura i el ferrocarril, associacions, i personalitats de diversos àmbits professionals::historiadors, investigadors i acadèmics entre d’altres; així com el suport de més de 1.500 persones des de la xarxa social Facebook. Un suport molt representatiu del conjunt de la societat catalana i local. Entitats de prestigi com el Museu de la Ciència i la Tècnica de Catalunya, i historiadors reconeguts avalen la conservació d’aquest edifici que simbolitza la industrialització i el progrés de la ciutat de Sant Feliu de Llobregat, i és part de la memòria històrica i del patrimoni arquitectònic local.

dimecres, 20 d’octubre del 2010

Salvem l´Estació


La veritat és que sembla exagerat l’ús del verb “salvar” quan es tracta d’una cosa que has vist inamovible tota la vida i que llevat d’algunes capes de pintura de tant en tant, ha estat sempre igual, fent sempre el seu silenciós i imperceptible servei de porta d’entrada i de sortida de la ciutat. Parlo de l’estació i de la iniciativa ciutadana “Salvem l´Estació de Sant Feliu de Llobregat” que des de fa uns mesos rutla per Sant Feliu.

Per a mi l’estació ha estat sempre un punt de trobada: on quedem? a la plaça de l’estació!, i ens trobàvem de matinada a fer xerrameca a les escales, fins que el cap de l’estació (ara jo no hi viu) sortia malcarat a fer-nos fora perquè el nostre guirigall juvenil no el deixava dormir.

També era, és, el punt de sortida i de retorn de molts viatges, curts alguns i llargs d’altres, quan eren, són, la primera passa que et porta a l’aeroport a prendre un vol transatlàntic. I era, és, el punt de comiat i trobada d’amors i afectes, alguns amb l’anhel del proper retrobament i d’altres i amb l’emoció de l’abraçada renovada. I uns cops ets tu qui te’n vas i d’altres ets tu qui esperes.

I ara sembla que l’especulació implacable, armada amb la piqueta i l’excusa urbanística poc convincent, vol aterrar-la per fer-hi un bloc d’habitatges innecessaris en una ciutat on, si d’alguna cosa anem sobrats, és d’habitatges. I si amb el soterrament deixarà de fer servei com estació, al menys que continuï molts anys fent servei com a depositari dels records i emocions de les futures generacions de santfeliuencs.

Així que convé cridar ben fort: Salvem l´Estació de Sant Feliu de Llobregat!

Llegir al bloc La Mongetera

dilluns, 18 d’octubre del 2010

Adhesió del Cercle Històric Miquel Biada al Manifest en defensa de l’Estació del tren

El Patrimoni industrial ferroviari català no ha rebut, excepte en ocasions remarcables, el reconeixement cultural ni la protecció legal que es mereix, de manera que al llarg dels anys s’ha anat malmetent o ha desaparegut. La part que es conserva s’ha mantingut supeditada a la utilitat del moment, sense sensibilitat de patrimoni.

Avui dia la conveniència de potenciar el ferrocarril com el medi de transport menys contaminant i més sostenible, la necessitat de millorar les seves infrastructures per oferir un servei eficaç, i en aquest sentit la possibilitat d’augmentar la quota d’usuaris si s’integra en un pla general de mobilitat, posen de relleu la importància del ferrocarril en la nostra societat d’ara.

Aquesta vigència ens convida a fer una reflexió sobre el paper del ferrocarril en la nostra història. Un mitjà de transport que revolucionà les comunicacions i generà canvis socials i econòmics i configurà una nova identitat col·lectiva.

En tota actuació en qüestió de patrimoni cal mantenir les proporcions i justificar les intervencions sobre elements patrimonials, cosa que no s’observa en la projectada destrucció de l’estació de Sant Feliu. No és acceptable que per aconseguir el soterrament de la línia fèrria a Sant Feliu després de tants anys calgui pagar un preu tant alt com destruir l’antiga estació.

Per tant estem d’acord amb la tasca de conscienciació de la societat que porteu a terme i recolzem la vostra acció de salvament de l’estació de Sant Feliu.


Antoni Biada Salat
President del Cercle Històric Miquel Biada

dimecres, 13 d’octubre del 2010

Adhesió de l'Associació Memòria i Patrimoni Arc de mig punt al Manifest en defensa de l’Estació del Tren

L'associació Arc d Mig Punt ens adherim al manifest i donem suport a la Plataforma Salvem l’Estació de Sant Feliu de Llobregat en la seua iniciativa per evitar la destrucció d’un patrimoni cultural tant interessant com és l’Estació de Ferrocarril. Pel seu valor històric i artístic està més que justificada la seua conservació de cara al futur, com un dels edificis emblemàtics i definidors de la personalitat de la ciutat. La seua pèrdua seria irreparable, per tant, demanem a les autoritats o a qui corresponga, que l’edifici siga protegit segons la legislació en matèria de patrimoni i que els projectes urbanístics presents o futurs que afecten l’edifici i/o el seu entorn siguen respectuosos amb l’Estació i integradors, per tal que puga gaudir-ne la ciutadania.


Gandia, 24 de setembre de 2010

Isabel Canet Ferrer
Presidenta d’Arc de Mig Punt. Associació Memòria i Patrimoni

dimarts, 5 d’octubre del 2010

El Museu de la Ciència i la Tècnica de Catalunya s'adhereix a la petició de què no s'enderroqui l'estació de Sant Feliu (Agència Catalana de Notícies)

L'alcalde de la ciutat, Juan Antonio Vázquez, recorda que l'edifici no està catalogat i veu motius polítics darrere de la reivindicació.

El Museu de la Ciència i la Tècnica de Catalunya s'ha adherit a la petició de què no s'enderroqui l'estació de tren de Sant Feliu de Llobregat, segons ha confirmat el seu director, Eusebi Casanelles, a l'ACN. Aquesta i d'altres entitats donen suport a un manifest d'una plataforma creada a la ciutat amb la intenció de modificar el projecte per urbanitzar l'espai que ha de sorgir del soterrament del tren. Ara el projecte preveu l'enderrocament de l'edifici, que té 156 anys però no està catalogat. L'alcalde de la ciutat, Juan Antonio Vázquez (PSC), defensa l'enderroc i assegura que la plataforma està polititzada, tot recordant que entre els seus impulsors hi ha Jaume Solé, un regidor d'ICV, a l'oposició.

Llegir a l'Agència Catalana de Notícies

dilluns, 4 d’octubre del 2010

Actualitzat el llistat de professionals i personalitats destacades que donen suport al Manifest