Salvem l’Estació del tren
de Sant Feliu de Llobregat
Plataforma ciutadana en defensa del patrimoni històric col·lectiu de Sant Feliu


Castellano |  Entradas | Manifiesto 2019 |  Dictamen

L’Estació de Sant Feliu de Llobregat

Puja al tren per salvar una Estació amb 165 anys d’història!

L'arribada del ferrocarril l’any 1854 va comportar grans canvis a la nostra ciutat en la millora de la mobilitat, en la industrialització i en el comerç i d’intercanvi econòmic amb les altres poblacions, així com en la fesomia de la ciutat que es va expandir agafant com a eix vertebrador l’Estació del ferrocarril amb l’obertura de nous carrers. Ja des dels primers moments l’Estació es va convertir en el nou pol d’atenció del poble ja que tenia una intensa activitat comercial.

L’edifici de l’Estació té tres cossos, el central més gran s’utilitzava de sala d’espera i s’accedia a través d’un passadís des d’una de les naus laterals un cop comprat el bitllet a les taquilles. A la nau on avui hi ha el bar hi havia l’habitatge del cap d’estació. L'estació de Sant Feliu sorprèn per la forma en arc de mig punt de les seves portes i finestres de la façana del costat de l’andana. En el moment de la seva construcció un altre element que va cridar molt l’atenció fou l’arquitectura que seguí els models arquitectònics anglesos de l’època i la riquesa dels materials emprats per a la seva construcció i decoració.

Actualment l’edifici de l’Estació de Sant Feliu és, juntament amb els de Sant Andreu Comtal i Cornellà de Llobregat, el més antic de Catalunya i d’Espanya que es conserva en funcionament dels inicis del ferrocarril.

dimecres, 3 de juny del 2020

Els historiadors M. Luz Retuerta i J.M. Gelabert s’adhereixen al manifest “Salvem l’Estació del tren”

Els arxivers i historiadors M. Luz Retuerta i Josep Maria Gelabert s’adhereixen al manifest en defensa del patrimoni històric del ferrocarril de Sant Feliu de Llobregat. El manifest reclama reconstruir una rèplica de l’edifici de l’estació del tren un cop soterrades les vies.

M. Luz Retuerta, directora de l’Arxiu Comarcal del Baix Llobregat, i Josep Maria Gelabert, president de Federació Catalana d’Amics del Ferrocarril són dos historiadors reconeguts estudiosos de la història de Sant Feliu de Llobregat i de la comarca del Baix Llobregat.

Van ser la comissària i el documentalista de l’exposició “Amunt i avall de la via”, organitzada per l’Ajuntament, dins de la Setmana del Patrimoni de 2018. En aquesta exposició es descriu un recorregut per la història del ferrocarril a Sant Feliu, des de la seva arribada un 14 de novembre de 1854 fins a l’actualitat, passant de ser essencialment agrícola a industrial. Aquest canvi productiu va ésser primordial per a la configuració de la personalitat històrica de la ciutat, on l’arribada del ferrocarril va comportar grans canvis en la vida de la gent, en la millora de la mobilitat, en la industrialització i en el comerç, i en la transformació de la fesomia de la ciutat amb l’obertura de nous carrers i el consegüent creixement demogràfic.

Imatges i testimonis constaten la transformació de la ciutat i de la vida dels santfeliuencs i santfeliuenques motivada per l’arribada del ferrocarril.

Retuerta i Gelabert també són coautors del llibre de fotografies “Sant Feliu de Llobregat desaparegut”, una publicació que recull 163 fotografies que mostra l’evolució de la ciutat i el seu entorn des de finals del segle XX fins a la dècada del 1960. L'obra fa un passeig pel centre històric, amb els primers carrers i places, i s’enfila pels barris costeruts, de més amunt de la via, on les cases guanyen terreny sobre vinyes i solars. Després se’n va terra avall, vers el riu, on antics camps de regadiu comencen a ser ciutat. I acaba amb l’entorn: el riu, els boscos i les muntanyes. En definitiva, recupera un paisatge i una ciutat del passat per construir una memòria col·lectiva.

La Plataforma “Salvem l’Estació del tren” reivindica el valor de l’estació del tren com a eix vertebrador de la transformació que a mitjan segle XIX va experimentar Sant Feliu, passant de ser essencialment agrícola a industrial.

Per a la Plataforma l’edifici de l’estació del tren forma part de la memòria col·lectiva on generacions de santfeliuencs i santfeliuenques al llarg de les seves vides han passat per l’estació i entre les seves parets han viscut històries de tota mena.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada