Salvem l’Estació del tren
de Sant Feliu de Llobregat
Plataforma ciutadana en defensa del patrimoni històric col·lectiu de Sant Feliu


Castellano |  Entradas | Manifiesto 2019 |  Dictamen

L’Estació de Sant Feliu de Llobregat

Puja al tren per salvar una Estació amb 165 anys d’història!

L'arribada del ferrocarril l’any 1854 va comportar grans canvis a la nostra ciutat en la millora de la mobilitat, en la industrialització i en el comerç i d’intercanvi econòmic amb les altres poblacions, així com en la fesomia de la ciutat que es va expandir agafant com a eix vertebrador l’Estació del ferrocarril amb l’obertura de nous carrers. Ja des dels primers moments l’Estació es va convertir en el nou pol d’atenció del poble ja que tenia una intensa activitat comercial.

L’edifici de l’Estació té tres cossos, el central més gran s’utilitzava de sala d’espera i s’accedia a través d’un passadís des d’una de les naus laterals un cop comprat el bitllet a les taquilles. A la nau on avui hi ha el bar hi havia l’habitatge del cap d’estació. L'estació de Sant Feliu sorprèn per la forma en arc de mig punt de les seves portes i finestres de la façana del costat de l’andana. En el moment de la seva construcció un altre element que va cridar molt l’atenció fou l’arquitectura que seguí els models arquitectònics anglesos de l’època i la riquesa dels materials emprats per a la seva construcció i decoració.

Actualment l’edifici de l’Estació de Sant Feliu és, juntament amb els de Sant Andreu Comtal i Cornellà de Llobregat, el més antic de Catalunya i d’Espanya que es conserva en funcionament dels inicis del ferrocarril.

dimecres, 2 de desembre del 2020

Tècnics del Departament de Patrimoni de l’Ajuntament de Barcelona s’impliquen sobre el futur de l’històric edifici de l’Estació del tren (Llobregat Digital)


Es a presentar una memòria per documentar l’estat actual de l’edifici i garantir la preservació
dels elements de valor patrimonial durant les obres d’enderroc.

Llegir a Llobregat Digital
Descarregar en pdf


El document està essent elaborat pels serveis tècnics de l’Ajuntament de Sant Feliu, assessorats per la Direcció de Patrimoni de l’Ajuntament de Barcelona.

A la reunió van participar el regidor de Cultura, Manel Martínez, el cap de l’Oficina Tècnica del Soterrament, Albert Ferrer, per l’Ajuntament de Barcelona van participar el director d’Arquitectura, Marc Aureli Santos, i l’arquitecte-tècnic Eduard Melé.

Per la Plataforma Salvem l’Estació hi era el seu portaveu, Jaume Solé. Manel Martínez va explicar que s’està treballant en un protocol de col·laboració amb l’Ajuntament de Barcelona, pel qual el Departament de Patrimoni es farà càrrec del seguiment de les obres de desmuntatge de l’edifici de l’estació i de l’elaboració de propostes per a la reconstrucció de l’edifici. Des de l’Ajuntament no es descarta una reconstrucció total de l’edifici, en forma de rèplica.

Segons explica Manel Martinez “l’objectiu de la memòria és tenir a l’abast els elements suficients per tal poder prendre una decisió que pot anar des de la reconstrucció total o parcial de l’estació,” aquesta valora satisfactòriament els treballs realitzats pels Serveis Tècnics municipals i la incorporació de la Direcció de Patrimoni de Barcelona.

La plataforma es va marcar dos objectius a l’octubre de 2019, el primer exigir una desconstrucció controlada de l’edifici amb un seguiment arqueològic de les obres.

Aquest primer pas era essencial per reclamar, un cop soterrades les vies del tren, la reconstrucció de l’estació històrica de 1854 amb el màxim d’elements de valor arquitectònic de l’estació original.

El pla de desmuntatge controlat dels elements de valor patrimonial de l’edifici presentat pels Serveis Tècnics va en la línia de la moció presentada el mes de març passat. La desconstrucció controlada dels elements de valor permetrà en un futur la reconstrucció de l’edifici original de 1854.

La Plataforma insta a Adif i a l’Ajuntament a actuar amb criteris arqueològics i respectar el patrimoni industrial del ferrocarril de la Comarca del Baix Llobregat.

Solé va manifestar que "és considera prioritària la reconstrucció total de l’edifici històric, i si no hi ha cap justificació tècnica que ho impossibiliti, que aquest es reconstrueixi en la ubicació actual, la qual cosa garanteix la identificació de l’estació reconstruïda amb el seu entorn històric."

Jaume Solé també va exposar que la Plataforma "insta a buscar solucions que permetin mantenir l’edifici de l’estació amb els seus usos intrínsecs a una estació de passatgers i demana seguir treballant per poder mantenir l’edifici reconstruït com a andana del tramvia i entrada a la nova estació subterrània de rodalies."

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada