Salvem l’Estació del tren
de Sant Feliu de Llobregat
Plataforma ciutadana en defensa del patrimoni històric col·lectiu de Sant Feliu


Castellano |  Entradas | Manifiesto 2019 |  Dictamen

L’Estació de Sant Feliu de Llobregat

Puja al tren per salvar una Estació amb 165 anys d’història!

L'arribada del ferrocarril l’any 1854 va comportar grans canvis a la nostra ciutat en la millora de la mobilitat, en la industrialització i en el comerç i d’intercanvi econòmic amb les altres poblacions, així com en la fesomia de la ciutat que es va expandir agafant com a eix vertebrador l’Estació del ferrocarril amb l’obertura de nous carrers. Ja des dels primers moments l’Estació es va convertir en el nou pol d’atenció del poble ja que tenia una intensa activitat comercial.

L’edifici de l’Estació té tres cossos, el central més gran s’utilitzava de sala d’espera i s’accedia a través d’un passadís des d’una de les naus laterals un cop comprat el bitllet a les taquilles. A la nau on avui hi ha el bar hi havia l’habitatge del cap d’estació. L'estació de Sant Feliu sorprèn per la forma en arc de mig punt de les seves portes i finestres de la façana del costat de l’andana. En el moment de la seva construcció un altre element que va cridar molt l’atenció fou l’arquitectura que seguí els models arquitectònics anglesos de l’època i la riquesa dels materials emprats per a la seva construcció i decoració.

Actualment l’edifici de l’Estació de Sant Feliu és, juntament amb els de Sant Andreu Comtal i Cornellà de Llobregat, el més antic de Catalunya i d’Espanya que es conserva en funcionament dels inicis del ferrocarril.

dissabte, 5 de desembre del 2020

Les plataformes veïnals celebren que Ajuntament i Adif estudiïn alternatives per salvar part de l’estació de Sant Feliu (La República)

Llegir a La República
Descarregar en pdf


L’inici de les obres de l’esperat i reivindicat soterrament de les vies a Sant Feliu de Llobregat comportarà l’enderroc de l’estació del municipi, construïda el 1854 i que, junt amb les de Cornellà de Llobregat i Sant Andreu Comtal, és la més antiga de Catalunya. Després d’anys de lluita, la plataforma Salvem l’Estació celebra que Ajuntament i Adif s’hagin avingut a estudiar alternatives per preservar els elements amb valor patrimonial de l’edifici. L’Ajuntament està enllestint un acord amb Adif per fer un enderroc controlat de l’estació quan comencin les obres i, a partir d’aquí, estudiar totes les alternatives, que van des de reconstruir l’edifici incorporant elements originals, la preferida dels veïns, a crear un espai de memòria.

La plataforma Salvem l’Estació fa 10 anys que lluita per conservar un edifici que veuen com un signe d’identitat del municipi i una part important de la història del ferrocarril a Catalunya. Jaume Solé, el seu portaveu i exregidor al consistori, recorda que durant molt de temps van treballar amb l’objectiu d’evitar el seu enderroc, però que un cop conegut que el soterrament el feia “inevitable”, van centrar els seus esforços en garantir que es preservin el major nombre d’elements originals amb valor patrimonial com ara les bigues o els rosetons de la façana.Solé destaca que gràcies a la pressió veïnal, l’Ajuntament ha passat d’assumir l’enderroc de l’estació “com un mal menor” per fer el soterrament de les vies, a estudiar diferents alternatives per preservar-ne els elements més significatius. “Celebrem aquest canvi d’actitud que veiem com un èxit de les nostres reivindicacions”, afegeix.Amb la previsió que les obres del soterrament comencin a principis de l’any vinent, l’Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat enllesteix un acord amb Adif per fer un desmuntatge controlat de l’estació. Manel Martínez, regidor de Cultura, explica que l’objectiu és conservar tots els elements originals amb valor patrimonial per, un cop acabin els treballs i es resolgui el concurs internacional d’idees per urbanitzar l’entorn de l’actual estació i de les vies, decidir que se’n fa.Les opcions, afegeix Martínez, van des de reconstruir l’edifici en un altre emplaçament incorporant elements originals, afegir aquests elements a la futura estació subterrània o crear un espai de memòria. “Contemplem diferents opcions i quan arribi el moment s’haurà de decidir quina convé més”, apunta.Des de la plataforma, l’única alternativa que contemplen és la reconstrucció de l’edifici el més a prop possible del seu actual emplaçament perquè, defensen, “el patrimoni no es guarda a trossets”. A més, segons Solé aquesta opció seria viable econòmicament perquè, segons arquitectes consultats i actuacions similars, tindria un cost aproximat d’uns 500.000 euros.Per prendre la millor decisió, el regidor de Cultura explica que el consistori està elaborant una memòria completa de l’edifici de l’estació de manera conjunta amb el departament de patrimoni de l’Ajuntament de Barcelona. Aquesta memòria, que incorporarà documents, plànols i fotografies d’un alt nivell de detall de l’estat actual de l’edifici, permetrà l’elaboració d’un estudi exhaustiu històric, així com plasmar l’evolució constructiva de l’edifici al llarg de la seva història, a través de les remodelacions que aquest ha experimentat. També s’han fet una sèrie d’excavacions en el terreny per determinar la realitat constructiva de l’edifici i la identificació d’elements originals. En base als resultats obtinguts, s’elaborarà un pla de desmuntatge controlat que permetrà preservar tots aquells elements que es considerin d’interès patrimonial. Aquí, Martínez avança que les fins ara han vist que les parets estan fetes de totxo i que no es podran conservar. Això descarta una de les opcions que inicialment s’havien plantejat com era traslladar pedra a pedra l’edifici de l’estació a un nou emplaçament. Martínez apunta que el cost de l’enderroc controlat l’assumirà Adif i que, només en el cas que hi hagués un sobrecost no previst, l’assumiria l’Ajuntament. Del que sí se’n farà càrrec el consistori és de l’actuació posterior que es faci.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada