Salvem l’Estació del tren
de Sant Feliu de Llobregat
Plataforma ciutadana en defensa del patrimoni històric col·lectiu de Sant Feliu


Castellano |  Entradas | Manifiesto 2019 |  Dictamen

L’Estació de Sant Feliu de Llobregat

Puja al tren per salvar una Estació amb 165 anys d’història!

L'arribada del ferrocarril l’any 1854 va comportar grans canvis a la nostra ciutat en la millora de la mobilitat, en la industrialització i en el comerç i d’intercanvi econòmic amb les altres poblacions, així com en la fesomia de la ciutat que es va expandir agafant com a eix vertebrador l’Estació del ferrocarril amb l’obertura de nous carrers. Ja des dels primers moments l’Estació es va convertir en el nou pol d’atenció del poble ja que tenia una intensa activitat comercial.

L’edifici de l’Estació té tres cossos, el central més gran s’utilitzava de sala d’espera i s’accedia a través d’un passadís des d’una de les naus laterals un cop comprat el bitllet a les taquilles. A la nau on avui hi ha el bar hi havia l’habitatge del cap d’estació. L'estació de Sant Feliu sorprèn per la forma en arc de mig punt de les seves portes i finestres de la façana del costat de l’andana. En el moment de la seva construcció un altre element que va cridar molt l’atenció fou l’arquitectura que seguí els models arquitectònics anglesos de l’època i la riquesa dels materials emprats per a la seva construcció i decoració.

Actualment l’edifici de l’Estació de Sant Feliu és, juntament amb els de Sant Andreu Comtal i Cornellà de Llobregat, el més antic de Catalunya i d’Espanya que es conserva en funcionament dels inicis del ferrocarril.

dimarts, 29 de desembre del 2020

Sant Feliu i Barcelona signen un protocol de col·laboració per treballar en la conservació patrimonial de l'estació de trens (Llobregat Digital)


Els suports es multipliquen per conservar aquest preuat patrimoni local que
transcendeix a nivell estatal per la seva importància.

Llegir a Llobregat Digital
Descarregar en pdf


L'alcaldessa de Sant Feliu, Lídia Muñoz, i la tinenta d'alcaldia d'Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz, van signar el dimecres 23 de desembre aquest document.

Segons l'acord, Barcelona donarà suport tècnic a Sant Feliu per elaborar una memòria completa de l'edifici de l'estació, un edifici que no forma part del Pla especial de protecció del patrimoni arquitectònic i catàleg del municipi, però que té un valor històric més enllà del patrimonial.

Conscient de la seva importància, l'Ajuntament vol mantenir la seva memòria i per fer-ho possible, el protocol signat preveu que l'Ajuntament de Barcelona col·labori a través de la Direcció d'Arquitectura Urbana i Patrimoni amb Sant Feliu, que no disposa de departament de patrimoni propi.

La memòria incorporarà documents, plànols i fotografies d'un alt nivell de detall de l'estat actual de l'edifici, i permetrà l'elaboració d'un estudi històric exhaustiu, així com plasmar l'evolució constructiva de l'edifici al llarg de la seva història, a través de les remodelacions que aquest ha experimentat.

La durada de l'acord és de quatre anys durant els quals Barcelona ofereix recursos humans i tècnics. Es treballarà conjuntament per fer un estudi patrimonial i artístic dels elements lligats a la traça ferroviària, posant especial èmfasi en l'actual estació, i a partir d'aquí es definiran propostes al voltant de la preservació de la memòria històrica i patrimonial.

El text del protocol reflecteix la voluntat d'establir mecanismes d'assistència tècnica durant el desmuntatge de l'edifici de l'estació de viatgers actual per a la documentació i preservació de tots aquells elements característics i amb valor històric i artístic de l'edifici. També s'estudiarà la possible integració en l'actuació final que es treballarà amb l'Ajuntament de Sant Feliu i ADIF.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada