L’Estació de Sant Feliu de Llobregat

Puja al tren per salvar l’Estació amb més de 150 anys d’història!

L'arribada del ferrocarril l’any 1854 va comportar grans canvis a la nostra ciutat en la millora de la mobilitat, en la industrialització i en el comerç i d’intercanvi econòmic amb les altres poblacions, així com en la fesomia de la ciutat que es va expandir agafant com a eix vertebrador l’Estació del ferrocarril amb l’obertura de nous carrers. Ja des dels primers moments l’Estació es va convertir en el nou pol d’atenció del poble ja que tenia una intensa activitat comercial.

L’edifici de l’Estació té tres cossos, el central més gran s’utilitzava de sala d’espera i s’accedia a través d’un passadís des d’una de les naus laterals un cop comprat el bitllet a les taquilles. A la nau on avui hi ha el bar hi havia l’habitatge del cap d’estació. L'estació de Sant Feliu sorprèn per la forma en arc de mig punt de les seves portes i finestres de la façana del costat de l’andana. En el moment de la seva construcció un altre element que va cridar molt l’atenció fou l’arquitectura que seguí els models arquitectònics anglesos de l’època i la riquesa dels materials emprats per a la seva construcció i decoració.

Actualment l’edifici de l’Estació de Sant Feliu és, juntament amb els de Molins de Rei i Cornellà, el més antic de Catalunya i d’Espanya que es conserva dels inicis del ferrocarril.

dimecres, 23 de juny de 2010

Carta d'adhesió Associació per a la Promoció del Transport Públic


L'estació de Sant Feliu és un patrimoni històric indiscutible

Els edificis de viatgers de les estacions de Cornellà de Llobregat, Sant Feliu de Llobregat i Molins de Rei són les peces d'arquitectura ferroviària més antigues d'Espanya. Inaugurades el 1854 porten més de 156 anys de servei al ciutadà.

No massa santfeliuencs i santfeliuenques coneixen aquest important patrimoni, ni molt menys que avui estigui en perill d'enderroc. Tot i que el tram entre Barcelona i Molins de Rei no és la primera línia ferroviària de Catalunya, té la sort d'albergar els tres testimonis arquitectònics més antics dels inicis del ferrocarril al nostre país, amb permís de la boca nord del túnel de Montgat, a la línia Barcelona-Mataró. Són característiques la seva única planta baixa, la seva modèstia i els seus detalls ornamentals, trets característics de les primeres estacions de ferrocarril. Els tres edificis esmentats són models singulars, construïts únicament per a aquests emplaçaments i per aquesta línia. Els edificis anteriors als esmentats foren enderrocats en favor de construccions unificades de les grans companyies de ferrocarril de finals del segle XIX i principis del segle XX, com eren MZA i Norte. És el cas de l'estació de Sant Joan Despí, o de les estacions del Barcelona-Mataró, que responen a models arquitectònics unificats de MZA, de Renfe, si no de tipologia contemporània.

Sant Feliu s'ha forjat com a ciutat metropolitana gràcies al ferrocarril. El seu edifici de viatgers és una de les peces d'arquitectura civil més històriques i representatives de la ciutat, i el seu enderroc seria una gran pèrdua tant pels veïns i veïnes de Sant Feliu com pel patrimoni històric, industrial i ferroviari del país.

Des de l'Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) encoratgem les institucions a fer compatible el projecte de soterrament del ferrocarril amb la preservació del patrimoni històric ferroviari, prenent com a model les actuacions dutes a terme a Sabadell i Terrassa. El transport públic forma part de la nostra història, del nostre urbanisme i de la nostra manera d'entendre les relacions entre municipis a l'àrea metropolitana. Per tant, ens adherim a la campanya “Salvem l'Estació de tren de Sant Feliu de Llobregat”.

Ricard Riol Jurado
President de PTP

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada