Salvem l’Estació del tren
de Sant Feliu de Llobregat
Plataforma ciutadana en defensa del patrimoni històric col·lectiu de Sant Feliu


Castellano |  Entradas | Manifiesto 2019 |  Dictamen

L’Estació de Sant Feliu de Llobregat

Puja al tren per salvar una Estació amb 165 anys d’història!

L'arribada del ferrocarril l’any 1854 va comportar grans canvis a la nostra ciutat en la millora de la mobilitat, en la industrialització i en el comerç i d’intercanvi econòmic amb les altres poblacions, així com en la fesomia de la ciutat que es va expandir agafant com a eix vertebrador l’Estació del ferrocarril amb l’obertura de nous carrers. Ja des dels primers moments l’Estació es va convertir en el nou pol d’atenció del poble ja que tenia una intensa activitat comercial.

L’edifici de l’Estació té tres cossos, el central més gran s’utilitzava de sala d’espera i s’accedia a través d’un passadís des d’una de les naus laterals un cop comprat el bitllet a les taquilles. A la nau on avui hi ha el bar hi havia l’habitatge del cap d’estació. L'estació de Sant Feliu sorprèn per la forma en arc de mig punt de les seves portes i finestres de la façana del costat de l’andana. En el moment de la seva construcció un altre element que va cridar molt l’atenció fou l’arquitectura que seguí els models arquitectònics anglesos de l’època i la riquesa dels materials emprats per a la seva construcció i decoració.

Actualment l’edifici de l’Estació de Sant Feliu és, juntament amb els de Sant Andreu Comtal i Cornellà de Llobregat, el més antic de Catalunya i d’Espanya que es conserva en funcionament dels inicis del ferrocarril.

diumenge, 27 de desembre del 2020

Un pas més per preservar l’edifici de l’Estació del tren



El passat 23 de desembre es va fer pública la signatura d’un conveni de col·laboració entre els ajuntaments de Sant Feliu de Llobregat i Barcelona. Des de la Plataforma Salvem l’Estació ho interpretem com “una declaració d’intencions per preservar l’edifici històric que finalment culmini amb la reconstrucció d’una rèplica de l’edifici original de 1854, un cop soterrades les vies del tren”.

Segons informa el web de l’Ajuntament “el text del protocol reflecteix la voluntat d'establir mecanismes d'assistència tècnica durant el desmuntatge de l'edifici de l'estació de viatgers actual per a la documentació i preservació de tots aquells elements característics i amb valor històric i artístic de l'edifici. També s'estudiarà la possible integració en l'actuació final que es treballarà amb l'Ajuntament de Sant Feliu i ADIF.”

El paper de l’Ajuntament de Barcelona és donar suport tècnic per a la confecció d’una memòria completa de l’edifici, al que l’Ajuntament de Sant Feliu reconeix un valor històric més enllà del patrimonial.

Per a la Plataforma és “un avenç important que no hauria estat possible sense el suport d’entitats i ciutadans i ciutadanes de Sant Feliu que porten temps insistint en el valor patrimonial de l’edifici”. Sense el gran suport ciutadà, el patrimoni del ferrocarril s’hauria perdut per sempre.

Durant els darrers mesos l’Ajuntament de Sant Feliu ha acceptat la desconstrucció de l’edifici amb criteris arqueològics i preservar els elements de valor arquitectònic i patrimonial enlloc del projecte original en el que es contemplava la demolició completa de l’edifici.

En els propers mesos la Plataforma ens marquem l’objectiu de convèncer els santfeliuencs i santfeliuenques, les associacions i entitats de Sant Feliu i els representants polítics “preservar el patrimoni i reconstruir la rèplica de l’emblemàtic edifici és un gran repte per la ciutat” i amb aquest objectiu pretenem signar un document amb els grups polítics per tal que assumeixin el compromís d’afrontar el futur repte de la reconstrucció un cop soterrades les vies del tren. Des de la Plataforma exigim un compromís polític i social per fer de Sant Feliu “una ciutat més amable amb el patrimoni i el llegat històrics”.

La notícia suposa un altre èxit de la ciutadania de Sant Feliu, molt participativa en la construcció de la ciutat que volem. Enhorabona a tots i totes pel vostre esforç.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada