Salvem l’Estació del tren
de Sant Feliu de Llobregat
Plataforma ciutadana en defensa del patrimoni històric col·lectiu de Sant Feliu


Castellano |  Entradas | Manifiesto 2019 |  Dictamen

L’Estació de Sant Feliu de Llobregat

Puja al tren per salvar una Estació amb 165 anys d’història!

L'arribada del ferrocarril l’any 1854 va comportar grans canvis a la nostra ciutat en la millora de la mobilitat, en la industrialització i en el comerç i d’intercanvi econòmic amb les altres poblacions, així com en la fesomia de la ciutat que es va expandir agafant com a eix vertebrador l’Estació del ferrocarril amb l’obertura de nous carrers. Ja des dels primers moments l’Estació es va convertir en el nou pol d’atenció del poble ja que tenia una intensa activitat comercial.

L’edifici de l’Estació té tres cossos, el central més gran s’utilitzava de sala d’espera i s’accedia a través d’un passadís des d’una de les naus laterals un cop comprat el bitllet a les taquilles. A la nau on avui hi ha el bar hi havia l’habitatge del cap d’estació. L'estació de Sant Feliu sorprèn per la forma en arc de mig punt de les seves portes i finestres de la façana del costat de l’andana. En el moment de la seva construcció un altre element que va cridar molt l’atenció fou l’arquitectura que seguí els models arquitectònics anglesos de l’època i la riquesa dels materials emprats per a la seva construcció i decoració.

Actualment l’edifici de l’Estació de Sant Feliu és, juntament amb els de Sant Andreu Comtal i Cornellà de Llobregat, el més antic de Catalunya i d’Espanya que es conserva en funcionament dels inicis del ferrocarril.

Agermanaments


Agermanament amb Terrassa



L’objectiu de l’acte, en el que es va anunciar l’agermanament entre les estacions de Sant Feliu i Terrassa, ha estat deixar constància fotogràfica d’un patrimoni ferroviari històric amb 165 anys d’història.

El dissabte 18 de gener va tenir lloc la 2a Ruta fotogràfica per reivindicar i posar en valor el patrimoni ferroviari i industrial que representen els elements del ferrocarril i l’estació del tren de Sant Feliu construïda l’any 1854.

La ruta va ser organitzada pel Club Ferroviari de Terrassa i la Plataforma Salvem l’estació del tren de Sant Feliu de Llobregat. Va comptar amb la participació d’una setantena de persones que, després de conèixer la història del tren i de l’estació, van reivindicar el valor de l’edifici i la ferma voluntat ciutadana de mantenir-lo un cop soterrades les vies del tren.


Els assistents van gaudir d’una jornada festiva i molt emotiva que es va iniciar amb un esmorzar de germanor a la “cantina” de l’estació. Posteriorment es va fer un passeig matinal que va comptar amb l’expert i escriptor de la història del tren a Sant Feliu, Lluís Miquel Tuells, el qual va fer de guia.

Abans d’iniciar la ruta es van fer els parlaments al parc Nadal. L’Eduard Martínez, vocal d’activitats del Club Ferroviari de Terrassa, Lluís Tuells i Jaume Solé, portaveu de la Plataforma Salvem l’Estació, van posar de manifest la importància del valor de l’estació. Segons Eduard Martínez: “L’estació és un element històric del patrimoni industrial del ferrocarril, una de les estacions més antigues encara en funcionament de l’Estat espanyol”. Per la seva part Jaume Solé va posar èmfasi en el valor immaterial i el significat de sentiment de pertinença i d’identitat que representa: “L’estació representa la transformació de la ciutat passant de ser essencialment agrícola a industrial, on l’arribada del ferrocarril va comportar grans canvis en la vida de la gent, en la millora de la mobilitat, en la industrialització i en el comerç, i també en la transformació urbana amb l’obertura de nous carrers”. Lluís Tuells va explicar el valor arquitectònic de l’estació: “Les estacions de la línia són veritables joies de l’arquitectura i úniques en el seu gènere, cada estació va ser dissenyada de forma diferent i seguint el model de les estacions angleses”.



Jaume Solé va lliurar un roser dels Dot als amics de Terrassa com a símbol de benvinguda a la Ciutat de les Roses: “La rosa és el símbol d’identitat i d’arrelament a la nostra ciutat, igual que volem que ho continuï sent la nostra estació del tren”.


Al llarg del recorregut per la línia del tren es va donar a conèixer el patrimoni industrial ferroviari de Sant Feliu: els racons més singulars, històries i vivències personals del Luís Tuells i d’alguns dels assistents així com l’herència cultural i històrica de la ciutat.

L’objectiu de la ruta era deixar constància fotogràfica d’un patrimoni ferroviari històric amb 165 anys d’història, format per elements ferroviaris (ponts, túnels, catenàries, vies, moll de càrrega, etc.), i especialment per l’edifici de l’edifici de l’estació.

Seguidament Lluís Tuells va iniciar el recorregut davant de l’estació del tren. Anècdotes, vivències i part de la història van aflorar durant la passejada. Un recorregut per la història del ferrocarril i la transformació urbana, social i industrial que va comportar l’arribada del ferrocarril a mitjan del segle XIX per la nostra ciutat. Des de l’origen del parc Nadal, passant per l’arribada de les primeres industries, l’obertura de nous carrers, la construcció d’un moll de càrrega i descàrrega o la supressió de l’antic pas a nivell de l’antiga Nacional II.


Agermanament entre les estacions de Sant Feliu i Terrassa

Els representants del Club Ferroviari de Terrassa i la Plataforma Salvem l’estació van manifestar la seva voluntat d’agermanar les estacions de les dues ciutats, atès els trets comuns que comparteixen i així estrènyer els lligams de col·laboració per demanar la construcció d’una rèplica història de l’edifici de Sant Feliu, un cop soterrades les vies.

Les fotografies de la 2a Ruta fotogràfica de l’estació del ferrocarril s’aniran publicant a les xarxes socials (Facebook, Twitter i Instagram) amb les etiquetes: #jovullunareplica, #salvemestaciosantfeliu i #santfeliudellobregat.

La Ruta estava emmarcada en els actes previstos pel 165è aniversari de l’estació.

Terrassa, un exemple de protecció del patrimoni

L’estació agermanada de Terrassa va ser inaugurada l’any 1856 quan va entrar en funcionament el tram de ferrocarril Barcelona, Terrassa, Manresa. Aquesta estació va tenir una gran importància en el desenvolupament del sector tèxtil terrassenc, en el creixement demogràfic i el progrés econòmic de la ciutat de Terrassa. A diferència de Sant Feliu, el soterrament de les vies a Terrassa, l’any 1992, no va suposar la desaparició de l’estació del ferrocarril. Quan el 29 de maig de 1994, es va inaugurar la nova estació subterrània va començar una renovació de l’antic edifici. Actualment serveix d’entrada a l’estació subterrània i al vestíbul on es poden comprar els bitlles o prendre un cafè a la cafeteria de l’estació: L’antica Stazione.