L’Estació de Sant Feliu de Llobregat

Puja al tren per salvar l’Estació amb més de 150 anys d’història!

L'arribada del ferrocarril l’any 1854 va comportar grans canvis a la nostra ciutat en la millora de la mobilitat, en la industrialització i en el comerç i d’intercanvi econòmic amb les altres poblacions, així com en la fesomia de la ciutat que es va expandir agafant com a eix vertebrador l’Estació del ferrocarril amb l’obertura de nous carrers. Ja des dels primers moments l’Estació es va convertir en el nou pol d’atenció del poble ja que tenia una intensa activitat comercial.

L’edifici de l’Estació té tres cossos, el central més gran s’utilitzava de sala d’espera i s’accedia a través d’un passadís des d’una de les naus laterals un cop comprat el bitllet a les taquilles. A la nau on avui hi ha el bar hi havia l’habitatge del cap d’estació. L'estació de Sant Feliu sorprèn per la forma en arc de mig punt de les seves portes i finestres de la façana del costat de l’andana. En el moment de la seva construcció un altre element que va cridar molt l’atenció fou l’arquitectura que seguí els models arquitectònics anglesos de l’època i la riquesa dels materials emprats per a la seva construcció i decoració.

Actualment l’edifici de l’Estació de Sant Feliu és, juntament amb els de Molins de Rei i Cornellà, el més antic de Catalunya i d’Espanya que es conserva dels inicis del ferrocarril.

dimecres, 21 de juliol de 2010

Propera parada: Sant Feliu Estació

Ja fa uns quants mesos que vaig emprendre un viatge apassionant i emocionant que va començar justament a l’andana de l’estació de Sant Feliu. Quan vaig pujar al tren per salvar l’Estació no podia imaginar que trobaria tants companys i companyes de viatge. Han estat desenes de trucades, de correus electrònics, de buscar documentació i contactar amb entitats i persones que han aportar el seu granet de sorra en la defensa del patrimoni de la nostra ciutat.

Durant aquest temps he conegut persones enamorades del ferrocarril, d’altres apassionades de la història, unes interessades en el patrimoni històric o senzillament que s’estimen la ciutat. Entre tots i totes ens hem encoratjat i donat ànims per continuar el viatge fins al final.

Ben aviat haurem d’enfilar el darrer tram d’aquest viatge però abans una parada per agrair a totes les persones que han compartit aquest viatge i a totes les entitats que s’ha adherit a la campanya, gràcies per la vostra amable i valuosa col·laboració.

Poc a poc ens hem endinsat en un món increïble i fascinant: màquines de vapor, estacions, ponts, estils arquitectònics, etc. Hores d’ara no tinc cap dubte que l’estació de Sant Feliu té pedigrí propi i que ningú pot discutir-li el privilegi de continuar fent història ‘per als segles dels segles’. Aprofundint en el valor històric que representa la nostra estació, no vull perdre de vista que el primer motiu per començar aquest viatge va ser sentimental i pedagògic. Sentimental, pel que representa socialment per a Sant Feliu i pedagògic, pel valor que hem de transmetre a les generacions que ens han de precedir.

En aquesta breu aturada fem balanç del camí que ens ha portat fins aquí. Cada cop tenim més motius, més arguments i més companys i companyes per fer-nos escoltar. Des de la Plataforma “Salvem l’Estació del Tren de Sant Feliu” demanem:

•un estudi que avaluï la viabilitat tècnica de mantenir l’estació en el projecte del soterrament,

•que s’inclogui l’Estació en el catàleg del patrimoni local i declarat Bé Cultural d’Interès Local,

•i un cop fet el soterrament de les vies, recuperar l’aspecte original i donar-li un ús per a la ciutadania i les entitats de la ciutat.

Companys i companyes, al setembre tornarem a pujar al tren. Fins llavors que tingueu unes bones vacances.

bloc d'en Jaume Solé >>