Salvem l’Estació del tren
de Sant Feliu de Llobregat
Plataforma ciutadana en defensa del patrimoni històric col·lectiu de Sant Feliu


Castellano |  Entradas | Manifiesto 2019 |  Dictamen

L’Estació de Sant Feliu de Llobregat

Puja al tren per salvar una Estació amb 165 anys d’història!

L'arribada del ferrocarril l’any 1854 va comportar grans canvis a la nostra ciutat en la millora de la mobilitat, en la industrialització i en el comerç i d’intercanvi econòmic amb les altres poblacions, així com en la fesomia de la ciutat que es va expandir agafant com a eix vertebrador l’Estació del ferrocarril amb l’obertura de nous carrers. Ja des dels primers moments l’Estació es va convertir en el nou pol d’atenció del poble ja que tenia una intensa activitat comercial.

L’edifici de l’Estació té tres cossos, el central més gran s’utilitzava de sala d’espera i s’accedia a través d’un passadís des d’una de les naus laterals un cop comprat el bitllet a les taquilles. A la nau on avui hi ha el bar hi havia l’habitatge del cap d’estació. L'estació de Sant Feliu sorprèn per la forma en arc de mig punt de les seves portes i finestres de la façana del costat de l’andana. En el moment de la seva construcció un altre element que va cridar molt l’atenció fou l’arquitectura que seguí els models arquitectònics anglesos de l’època i la riquesa dels materials emprats per a la seva construcció i decoració.

Actualment l’edifici de l’Estació de Sant Feliu és, juntament amb els de Sant Andreu Comtal i Cornellà de Llobregat, el més antic de Catalunya i d’Espanya que es conserva en funcionament dels inicis del ferrocarril.

dijous, 16 de desembre del 2010

El Parlament espanyol rebutja la moció que volia salvar l’estació (Fet a Sant Feliu)

PSOE, PP i CiU voten en contra de la proposta de Tardà

La comissió de Foment del Congrés va rebujar ahir ,15 de desembre, la proposta no de llei sobre la necessitat de protegir l’edifici-estació del ferrocarril de Renfe de Sant Feliu de Llobregat. La moció va comptar amb la oposició del PSOE, el PP i CiU. Curiosament, es tracta de les formacions politiques que, a Sant Feliu, voten moltes de qüestions de forma conjunta.

La moció va ser presentada el 28 d’octubre per part del diputat d'ERC al Congrés, Joan Tardà, en nom del Grup Parlamentari d’Esquerra Republicana-Izquierda Unida-Iniciativa per Catalunya Verds. La proposició no de llei instava al govern espanyol a elaborar un estudi, en el termini de tres mesos, per tal d’avaluar la necessitat de mantenir l’estació en el projecte de soterrament de les vies al seu pas per Sant Feliu de Llobregat.
El Parlament espanyol ha rebutjat debatre una proposta que, a Sant Feliu, compta amb el suport d’un gran nombre de persones i col·lectius i entitats. La Plataforma Salvem l’Estació compta amb les següents adhesions: 21 entitats locals, dinou entitats culturals relacionades amb el patrimoni, divuit entitats relacionades amb el ferrocarril i el transport, nou entitats d’estudi del Baix Llobregat i dinou professionals i acadèmics.

La moció es va portar al congrés perquè a l’abril d’enguany l’Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat va presentar el projecte de soterrament de les vies del tren, en el qual es contempla l’enderrocament de l’actual edifici de l’estació. Davant d’això, a Sant Feliu es va crear la Plataforma Salvem l’Estació de Sant Feliu de Llobregat, que agrupa un gran nombre de ciutadans, ciutadanes i col·lectius que tenen l’objectiu de conservar l’edifici per donar-li un ús per a la ciutadania i les entitats de la ciutat.

En aquests moments, la plataforma compta amb el suport i l’adhesió de més de 60 entitats locals i supralocals i de professionals i acadèmics. A nivell local, trobem: Federació AAVV Sant Feliu de Llobregat, Associació de Veïns de Mas Lluí, Associació de Veïns de Sant Just Desvern, Unió Coral, Ateneu Santfeliuenc, Casino Santfeliuenc, Associació dels Amics de les Roses, Òmnium Cultural Baix Llobregat (Secció local de Sant Feliu de Llobregat), Cambra de comerç de Barcelona (Delegació al Baix Llobregat), Plataforma Sant Feliu Decideix, Cercle de Belles Arts, Associació Cultural Calaix de Sastre, Associació CineBaix, Agrupació de Recerca i Estudis de Sant Feliu (ARES), Casal de la Dona, Dones de Mas Lluí, AMPA Salvador Espriu, Esplai Sant Llorenç, Club d'Esplai Diversitat Lúdica, Agrupament Escolta Nostra Dona de la Salut (CAU) i Shambala Sant Feliu - Associació protectora dels animals. A més, en el grup del Facebook de Salvem l’Estació de Sant Feliu hi podem veure el suport de més de 1.500 persones.
L’edifici de l’estació de Sant Feliu de Llobregat data de l’any 1855 quan es va obrir el tram Barcelona – Molins de Rei, de la línia de Vilafranca.

Aquesta línia que passa per Sant Feliu va ser la tercera en construir-se a Catalunya i la primera via doble de la seva època. Actualment l’estació de Sant Feliu és, juntament amb Molins de Rei i Cornellà, la més antiga d’Espanya que es conserven.

Llegir a Fet a Sant Feliu

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada