Salvem l’Estació del tren
de Sant Feliu de Llobregat
Plataforma ciutadana en defensa del patrimoni històric col·lectiu de Sant Feliu


Castellano |  Entradas | Manifiesto 2019 |  Dictamen

L’Estació de Sant Feliu de Llobregat

Puja al tren per salvar una Estació amb 165 anys d’història!

L'arribada del ferrocarril l’any 1854 va comportar grans canvis a la nostra ciutat en la millora de la mobilitat, en la industrialització i en el comerç i d’intercanvi econòmic amb les altres poblacions, així com en la fesomia de la ciutat que es va expandir agafant com a eix vertebrador l’Estació del ferrocarril amb l’obertura de nous carrers. Ja des dels primers moments l’Estació es va convertir en el nou pol d’atenció del poble ja que tenia una intensa activitat comercial.

L’edifici de l’Estació té tres cossos, el central més gran s’utilitzava de sala d’espera i s’accedia a través d’un passadís des d’una de les naus laterals un cop comprat el bitllet a les taquilles. A la nau on avui hi ha el bar hi havia l’habitatge del cap d’estació. L'estació de Sant Feliu sorprèn per la forma en arc de mig punt de les seves portes i finestres de la façana del costat de l’andana. En el moment de la seva construcció un altre element que va cridar molt l’atenció fou l’arquitectura que seguí els models arquitectònics anglesos de l’època i la riquesa dels materials emprats per a la seva construcció i decoració.

Actualment l’edifici de l’Estació de Sant Feliu és, juntament amb els de Sant Andreu Comtal i Cornellà de Llobregat, el més antic de Catalunya i d’Espanya que es conserva en funcionament dels inicis del ferrocarril.

dimecres, 17 de juny del 2020

Salvem l’estació de tren de Sant Feliu!! (El Llobregat)



Nova petició institucional en defensa de l’estació de tren de Sant Feliu. La Secció de Ciència i Tecnologia de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC) ha demanat a l’alcaldesa de Sant Feliu de Llobregat, que conservi l’edifici històric de l’estació de tren i ha contactat amb el conseller de Territori i Sostenibilitat i la Plataforma «Salvem l’estació de tren de Sant Feliu»

Cal aturar el revisionisme de la història que està destruint a tot el món infinitat de vestigis del nostre passat. Perquè no passi com amb les estàtues i es protegeixi la nostra història ferroviària, malgrat les ganes que desapareguin les vies de tren al seu pas per Sant Feliu de Llobregat, ha sorgit una iniciativa per salvar l'estació de la capital del Baix Llobregat, un edifici que data de 1854. Per això l'IEC reclama a l'alcaldessa de Sant Feliu, la comunista Lídia Muñoz, que faci tots els esforços possibles per conservar l'estació, doncs en la planificació de les obres de soterrament l’ajuntament ha patit d’aquest curiós oblit de la historia, ja que és una de les primeres estacions erigides arran de l’arribada del ferrocarril a Espanya i és de les poques que encara es conserven d’aquella época.

Recentment han estat aprovades les obres de soterrament de les vies del tren al seu pas per Sant Feliu de Llobregat, una intervenció molt demanada i esperada que ha donat resposta a unes reivindicacions que van començar fa una quarantena d’anys. Aquestes obres, que afecten 2.975 metres del traçat de les vies de Rodalies R1 i R4 i el soterrament de 1.500 metres en túnel per sota del nucli urbà, no han previst la conservació de l’edifici històric de l’estació vella.

Aquesta estació, que va ser construïda el 1854, és una de les primeres estacions erigides arran de l’arribada del ferrocarril a Espanya i és de les poques que encara es conserven d’aquella època. L’edifici, d’estil neoclàssic, és un referent històric per a la població, per la qual cosa se’n reclama la conservació; a més, per la seva situació privilegiada, es podria convertir en un equipament excel·lent.

La Secció de Ciències i Tecnologia de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC), en la sessió tinguda el passat 18 de maig, va tractar aquest tema i va acordar fer pública la seva opinió favorable a la conservació de l’edifici històric de l’estació de tren de Sant Feliu i també sol·licitar que el projecte de remodelació dels espais alliberats pel soterrament de les vies tingui en compte l’edifici.

Túnel compatible amb la història

L’obra que estableix el soterrament de les vies se situa a més de 3 metres de l’estació, un edifici d’una sola planta que presenta un front de 30 metres. Es considera, d’una banda, que la construcció del túnel podria ser compatible amb la conservació de l’edifici i, de l’altra, que el sobrepreu que significarien les mesures de protecció a aplicar es podrien assumir dins el cost total del projecte, que puja a 62,6 milions d’euros en total (a més, aquest sobrepreu es compensaria amb la utilització de l’edifici com a equipament).

La urbanització de l’espai de 40 metres d’amplària que es genera al llarg dels 1.500 m del túnel que es preveu construir representa crear un nou espai urbà que transformarà aquesta població. Per la seva importància, el projecte s’ha de determinar mitjançant un concurs internacional de projectes, que serà decidit per votació popular ciutadana.

La Secció de Ciències i Tecnologia de l’IEC valora molt positivament aquesta iniciativa i demana que les bases d’aquest concurs internacional incloguin la conservació i reutilització d’aquest edifici, amb el convenciment que és un element de referència històrica i cultural per a la població i per a la comarca que cal conservar.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada