Salvem l’Estació del tren
de Sant Feliu de Llobregat
Plataforma ciutadana en defensa del patrimoni històric col·lectiu de Sant Feliu


Castellano |  Entradas | Manifiesto 2019 |  Dictamen

L’Estació de Sant Feliu de Llobregat

Puja al tren per salvar una Estació amb 165 anys d’història!

L'arribada del ferrocarril l’any 1854 va comportar grans canvis a la nostra ciutat en la millora de la mobilitat, en la industrialització i en el comerç i d’intercanvi econòmic amb les altres poblacions, així com en la fesomia de la ciutat que es va expandir agafant com a eix vertebrador l’Estació del ferrocarril amb l’obertura de nous carrers. Ja des dels primers moments l’Estació es va convertir en el nou pol d’atenció del poble ja que tenia una intensa activitat comercial.

L’edifici de l’Estació té tres cossos, el central més gran s’utilitzava de sala d’espera i s’accedia a través d’un passadís des d’una de les naus laterals un cop comprat el bitllet a les taquilles. A la nau on avui hi ha el bar hi havia l’habitatge del cap d’estació. L'estació de Sant Feliu sorprèn per la forma en arc de mig punt de les seves portes i finestres de la façana del costat de l’andana. En el moment de la seva construcció un altre element que va cridar molt l’atenció fou l’arquitectura que seguí els models arquitectònics anglesos de l’època i la riquesa dels materials emprats per a la seva construcció i decoració.

Actualment l’edifici de l’Estació de Sant Feliu és, juntament amb els de Sant Andreu Comtal i Cornellà de Llobregat, el més antic de Catalunya i d’Espanya que es conserva en funcionament dels inicis del ferrocarril.

divendres, 13 de novembre del 2020

L'Ajuntament impulsa diferents projectes per preservar elements d'interès patrimonial de l'estació (Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat)


Llegir a Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat
Descarregar en pdf


Els serveis tècnics municipals estan treballant en diverses iniciatives per garantir la preservació, tant a nivell arquitectònic com documental, dels elements que integren l'estació del ferrocarril de Sant Feliu. D'una banda s'està elaborant una memòria completa de l'edifici de l'estació de manera conjunta amb el departament de patrimoni de l'Ajuntament de Barcelona. Aquesta memòria, que incorporarà documents, plànols i fotografies d'un alt nivell de detall de l'estat actual de l'edifici, permetrà l'elaboració d'un estudi exhaustiu històric, així com plasmar l'evolució constructiva de l'edifici al llarg de la seva història, a través de les remodelacions que aquest ha experimentat.

Paral·lelament s'han portat a terme una sèrie d'excavacions en el terreny per determinar la realitat constructiva de l'edifici i la identificació d'elements originals. En base als resultats obtinguts, s'elaborarà un pla de desmuntatge controlat que permetrà preservar tots aquells elements que es considerin d'interès patrimonial. La memòria incorporarà també un estudi sobre altres elements significatius del municipi que es troben a prop de les vies ferroviàries, i que es veuran afectats pel soterrament.

Gràcies al volum i precisió de documents, plànols i fotografies, els serveis tècnics també han pogut elaborar una reproducció digital en tres dimensions de l'edifici, que permetrà a la ciutadania visitar virtualment aquest espai. La versió final d'aquesta rèplica oferirà la possibilitat de passejar tant per la construcció original de l'estació com per l'edifici actual.

El projecte de soterrament de les vies ferroviàries al seu pas per Sant Feliu, elaborat per ADIF, impossibilita la conservació de l'actual estació. La ubicació de l'edifici actual se superposa en un dels pous d'atac per on s'executarà el soterrament, i la configuració de l'immoble impedeix que pugui ser traslladat íntegrament a un altre emplaçament. L'Ajuntament continua mantenint reunions amb ADIF i la direcció d'obra per estudiar altres solucions que permetin la conservació d'elements de valor, així com una possible reproducció parcial o total de l'edifici.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada