Salvem l’Estació del tren
de Sant Feliu de Llobregat
Plataforma ciutadana en defensa del patrimoni històric col·lectiu de Sant Feliu


Castellano |  Entradas | Manifiesto 2019 |  Dictamen

L’Estació de Sant Feliu de Llobregat

Puja al tren per salvar una Estació amb 165 anys d’història!

L'arribada del ferrocarril l’any 1854 va comportar grans canvis a la nostra ciutat en la millora de la mobilitat, en la industrialització i en el comerç i d’intercanvi econòmic amb les altres poblacions, així com en la fesomia de la ciutat que es va expandir agafant com a eix vertebrador l’Estació del ferrocarril amb l’obertura de nous carrers. Ja des dels primers moments l’Estació es va convertir en el nou pol d’atenció del poble ja que tenia una intensa activitat comercial.

L’edifici de l’Estació té tres cossos, el central més gran s’utilitzava de sala d’espera i s’accedia a través d’un passadís des d’una de les naus laterals un cop comprat el bitllet a les taquilles. A la nau on avui hi ha el bar hi havia l’habitatge del cap d’estació. L'estació de Sant Feliu sorprèn per la forma en arc de mig punt de les seves portes i finestres de la façana del costat de l’andana. En el moment de la seva construcció un altre element que va cridar molt l’atenció fou l’arquitectura que seguí els models arquitectònics anglesos de l’època i la riquesa dels materials emprats per a la seva construcció i decoració.

Actualment l’edifici de l’Estació de Sant Feliu és, juntament amb els de Sant Andreu Comtal i Cornellà de Llobregat, el més antic de Catalunya i d’Espanya que es conserva en funcionament dels inicis del ferrocarril.

dijous, 8 d’octubre del 2020

ADIF visita Sant Feliu per parlar d’un nou calendari d’obres i de l’edifici històric de l’estació

L’Ajuntament de Sant Feliu i ADIF s’han reunit aquest dimecres per tractar, entre d’altres temes, un nou calendari d’obres del soterrament i sobre l’edifici històric de l’estació.

Segons la notícia publicada al web de l’Ajuntament de Sant Feliu, en la reunió l’Ajuntament ha informat de l’estudi que s’està realitzant amb la col·laboració de l’Ajuntament de Barcelona per a la preservació dels elements d’interès arqueològic de l’estació. Aquest estudi també contempla “una documentació exhaustiva tant de l'edifici actual com de l'original, que data de l'any 1854, pel seu valor patrimonial.”

Des de la Plataforma Salvem l’Estació esperem que en els propers dies l’Ajuntament ens convoquin per informar-nos, ja que la reunió amb ADIF respon a la moció que es va presentar a l’Ajuntament el passat mes de març, en la que es demanava la realització d’una intervenció arqueològica que documenti tots els elements de l’edifici i determini el seu interès arqueològic.

A més la Plataforma reclamava la desconstrucció controlada de l’edifici per evitar la pèrdua de material de valor arqueològic i es posicionava en contra d’un enderrocament com el que estava previst anteriorment. D’aquesta forma permetria la recuperació i reaprofitament d’elements constructius i ornamentals amb l’objectiu que, un cop soterrades les vies del tren, es construeixi una rèplica l’edifici original amb el màxim d’elements recuperats.

La moció va ser presentada per la Plataforma Salvem l’Estació, juntament amb l’ARES, i en nom de persones i entitats adherides a la Plataforma.

Des de la Plataforma estem molt satisfets de la resposta ciutadana i del món associatiu local, així com d’arreu del país que ha permès en pocs mesos que ADIF ens hagi fet arribar el seu compromís de cedir l’edifici històric de l’estació a la ciutat per a la seva conservació i que l’Ajuntament doni a l’estació l’estatus d’element de valor patrimonial que fins ara no havia tingut.

Tot i els avenços aconseguits continuarem salvaguardant l’edifici de l’estació, contemplant el trasllat de l’edifici o, en el cas que tècnicament no sigui possible, la construcció d’una rèplica exacta de l’edifici original de 1854.

No coincidim, però, amb la intenció de saquejar el patrimoni reubicant uns elements ‘decoratius’, sense cap valor per a la ciutat ni per a les generacions futures, a la nova estació. A Sant Feliu tenim alguns exemples d’elements fora del seu context que han perdut el seu valor patrimonial i d’identitat. Ens hi oposem a mercadejar amb el patrimoni. L’edifici de l’estació representa per la ciutat mantenir una de les tres estacions en funcionament més antigues de la península ibèrica.

Podeu escoltar aquí l'entrevista.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada