Salvem l’Estació del tren
de Sant Feliu de Llobregat
Plataforma ciutadana en defensa del patrimoni històric col·lectiu de Sant Feliu


Castellano |  Entradas | Manifiesto 2019 |  Dictamen

L’Estació de Sant Feliu de Llobregat

Puja al tren per salvar una Estació amb 165 anys d’història!

L'arribada del ferrocarril l’any 1854 va comportar grans canvis a la nostra ciutat en la millora de la mobilitat, en la industrialització i en el comerç i d’intercanvi econòmic amb les altres poblacions, així com en la fesomia de la ciutat que es va expandir agafant com a eix vertebrador l’Estació del ferrocarril amb l’obertura de nous carrers. Ja des dels primers moments l’Estació es va convertir en el nou pol d’atenció del poble ja que tenia una intensa activitat comercial.

L’edifici de l’Estació té tres cossos, el central més gran s’utilitzava de sala d’espera i s’accedia a través d’un passadís des d’una de les naus laterals un cop comprat el bitllet a les taquilles. A la nau on avui hi ha el bar hi havia l’habitatge del cap d’estació. L'estació de Sant Feliu sorprèn per la forma en arc de mig punt de les seves portes i finestres de la façana del costat de l’andana. En el moment de la seva construcció un altre element que va cridar molt l’atenció fou l’arquitectura que seguí els models arquitectònics anglesos de l’època i la riquesa dels materials emprats per a la seva construcció i decoració.

Actualment l’edifici de l’Estació de Sant Feliu és, juntament amb els de Sant Andreu Comtal i Cornellà de Llobregat, el més antic de Catalunya i d’Espanya que es conserva en funcionament dels inicis del ferrocarril.

dilluns, 12 d’octubre del 2020

L'Ajuntament de Sant Feliu i ADIF s'han reunit per tractar un nou calendari d'obres del soterrament i sobre l'edifici històric de l'estació (Llobregat Digital)


L’Ajuntament santfeliuenc vol que es compleixin els terminis del soterrament.

Llegir a Llobregat Digital
Descarregar en pdf


Des de la Plataforma Salvem l'Estació esperen que en els propers dies l'Ajuntament els convoquin per informar-los, ja que la reunió amb ADIF respon a la moció que es va presentar a l'Ajuntament el passat mes de març, en la que es demanava la realització d'una intervenció arqueològica que documenti tots els elements de l'edifici i determini el seu interès arqueològic.

A més la Plataforma reclamava la desconstrucció controlada de l'edifici per evitar la pèrdua de material de valor arqueològic i es posicionava en contra d'un enderrocament com el que estava previst anteriorment.

D'aquesta forma permetria la recuperació i reaprofitament d'elements constructius i ornamentals amb l'objectiu que, un cop soterrades les vies del tren, es construeixi una rèplica l'edifici original amb el màxim d'elements recuperats.

Dimecres 7 d'octubre, en una reunió celebrada entre l'alcaldessa de la ciutat, Lidia Muñoz, el tinent alcalde Oriol Bossa, i diversos representants de l'Ajuntament i el director general d'alta velocitat i direcció d'obra d'Adif, Juan Pablo Villanueva, es van tractar qüestions administratives i de protocol per avançar amb l'inici de les obres del Soterrament al seu pas per Sant Feliu.

En la trobada es van treballar aspectes administratius en curs com les actes d'ocupació dels terrenys a cedir afectats per les obres, la coordinació a nivell tecnològic del contracte de seguretat i senyalització o les inspeccions prèvies d'edificis, que van quedar suspeses en decretar-se l'estat d'alarma i que es reprendran tan bon punt es disposi del nou calendari d'obres.

Quant a l'evolució de l'obra, Villanueva va refermar el compromís d'Adif amb l'execució d'un projecte adjudicat i que es realitzarà, però que inevitablement ha vist el seu calendari afectat per la crisi sanitària de la Covid-19 i que està pendent de la redistribució pressupostària per part del Ministeri.

Des de l'Ajuntament de Sant Feliu s'està realitzant un estudi tècnic, juntament amb el Departament de Patrimoni de l'Ajuntament de Barcelona, amb Adif i amb la direcció de l'obra, sobre els elements d'interès de l'edifici de l'estació que constructivament es poden desmantellar i recuperar de forma controlada.

Aquests treballs contemplen també una documentació exhaustiva tant de l'edifici actual com de l'original, que data de l'any 1854, pel seu valor patrimonial.

En aquest sentit, i en base a les conclusions resultants d'aquest estudi, es contemplarà l'objectiu de reubicar aquests elements a la futura estació.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada