L'edifici és un dels més antics de l'Estat espanyol, juntament amb els de Cornellà de Llobregat i Molins de Rei
Des de la plataforma cívica “Salvem l’estació de Sant Feliu de Llobregat” es denuncia aquesta situació pel valor històric de l’estació de Renfe, que és una de les més antigues de tot l’Estat juntament amb la de Molins de Rei i Cornellà. El seu portaveu, Jaume Solé, assegura que cal preservar l’edifici perquè “no només és un valor arquitectònic sinó que també representa la nostàlgia de la industrialització de la ciutat i explica la configuració dels seus carrers i comerços”.
Per salvaguardar aquest equipament i després de trobar la negativa dels partits del govern municipal (PSC i CiU) el diputat d’ERC, Joan Tardà, va liderar una proposició no de llei (PNL) del grup parlamentari d’ERC-IU-ICV que sol·licitava un estudi de viabilitat tècnica i econòmica per mantenir l’edifici a partir del projecte actual del soterrament. Tardà, també un dels principals defensors de l’estació centenària de la seva ciutat, Cornellà, argumenta: “El ferrocarril va ser un catalitzador del creixement econòmic de la comarca i va permetre poder acostar, des del la quotidianitat, la realitat comarcal a la capital” i es pregunta “avui en dia com pots parlar de cultura, respecte i modernitat si no acceptes l’estació de meitat del segle XIX?”.
Madrid diu que no
Tanmateix a Madrid van desestimar aquesta petició perquè, segons Jaume Solé, “l’equip de govern va fer pressió perquè els seus companys de partit votessin en contra ja que creien que perjudicava la ciutat”. I aquest és el motiu municipal a la seva oposició, que el PP també subscriu. Encara que al Congrés, el mateix diputat de Convergència, Pere Macías, va mostrar-se favorable a demanar l’esmentat pla de viabilitat amb la condició que no suposés un retard de l’obra, la regidora convergent de la cartera de Salut, Consum i Seguretat de l’Ajuntament de Sant Feliu, Rosa Maria Martí, afirma que l’edifici “no té cap rellevància històrica”. Reconeix que “encara que pot ser important emocionalment no té prou valor ni arquitectònic ni patrimonial”.
Per tant, es mostra contrària a la conservació de l’estació perquè “El valor de l’edifici no mereix la paralització de tot el projecte que ja està fet. Ni per a mi ni per al projecte del PSC”. Martí també troba que el grup municipal d’Iniciativa vol alentir encara més un soterrament que fa 30 anys que és reivindicat per uns i per altres, i apunta que aquest partit es troba darrere de la plataforma cívica que promou la defensa de l’estació.
Però, per la seva banda, el portaveu de “Salvem l’estació de Sant Feliu de Llobregat”, Jaume Solé, remarca que per demostrar que només són una entitat desvinculada del món polític tornaran a reivindicar l’apologia de l’edifici centenari després de les eleccions municipals del maig. Al seu torn, el portaveu del grup municipal d’ICV-EUiA, Jordi San José, defensa que si realment el manteniment de l’estació suposés un retard de l’obra s’hi oposarien ja que són conscients que “a banda de representar un benefici per Sant Feliu”, el soterrament significa “una millora molt important del servei de Rodalies a la zona”. Així i tot, San José afegeix que segons els experts que han consultat, la inclusió de l’edifici ferroviari és possible. Ara el destí de l’estació santfeliuenca dependrà de la resposta ciutadana, del resultat de les eleccions municipals del mes de maig i de la gestió del nou govern de la Generalitat.
Clara Molins
Llegir a Fet a Sant Feliu
Des de la plataforma cívica “Salvem l’estació de Sant Feliu de Llobregat” es denuncia aquesta situació pel valor històric de l’estació de Renfe, que és una de les més antigues de tot l’Estat juntament amb la de Molins de Rei i Cornellà. El seu portaveu, Jaume Solé, assegura que cal preservar l’edifici perquè “no només és un valor arquitectònic sinó que també representa la nostàlgia de la industrialització de la ciutat i explica la configuració dels seus carrers i comerços”.
Per salvaguardar aquest equipament i després de trobar la negativa dels partits del govern municipal (PSC i CiU) el diputat d’ERC, Joan Tardà, va liderar una proposició no de llei (PNL) del grup parlamentari d’ERC-IU-ICV que sol·licitava un estudi de viabilitat tècnica i econòmica per mantenir l’edifici a partir del projecte actual del soterrament. Tardà, també un dels principals defensors de l’estació centenària de la seva ciutat, Cornellà, argumenta: “El ferrocarril va ser un catalitzador del creixement econòmic de la comarca i va permetre poder acostar, des del la quotidianitat, la realitat comarcal a la capital” i es pregunta “avui en dia com pots parlar de cultura, respecte i modernitat si no acceptes l’estació de meitat del segle XIX?”.
Madrid diu que no
Tanmateix a Madrid van desestimar aquesta petició perquè, segons Jaume Solé, “l’equip de govern va fer pressió perquè els seus companys de partit votessin en contra ja que creien que perjudicava la ciutat”. I aquest és el motiu municipal a la seva oposició, que el PP també subscriu. Encara que al Congrés, el mateix diputat de Convergència, Pere Macías, va mostrar-se favorable a demanar l’esmentat pla de viabilitat amb la condició que no suposés un retard de l’obra, la regidora convergent de la cartera de Salut, Consum i Seguretat de l’Ajuntament de Sant Feliu, Rosa Maria Martí, afirma que l’edifici “no té cap rellevància històrica”. Reconeix que “encara que pot ser important emocionalment no té prou valor ni arquitectònic ni patrimonial”.
Per tant, es mostra contrària a la conservació de l’estació perquè “El valor de l’edifici no mereix la paralització de tot el projecte que ja està fet. Ni per a mi ni per al projecte del PSC”. Martí també troba que el grup municipal d’Iniciativa vol alentir encara més un soterrament que fa 30 anys que és reivindicat per uns i per altres, i apunta que aquest partit es troba darrere de la plataforma cívica que promou la defensa de l’estació.
Però, per la seva banda, el portaveu de “Salvem l’estació de Sant Feliu de Llobregat”, Jaume Solé, remarca que per demostrar que només són una entitat desvinculada del món polític tornaran a reivindicar l’apologia de l’edifici centenari després de les eleccions municipals del maig. Al seu torn, el portaveu del grup municipal d’ICV-EUiA, Jordi San José, defensa que si realment el manteniment de l’estació suposés un retard de l’obra s’hi oposarien ja que són conscients que “a banda de representar un benefici per Sant Feliu”, el soterrament significa “una millora molt important del servei de Rodalies a la zona”. Així i tot, San José afegeix que segons els experts que han consultat, la inclusió de l’edifici ferroviari és possible. Ara el destí de l’estació santfeliuenca dependrà de la resposta ciutadana, del resultat de les eleccions municipals del mes de maig i de la gestió del nou govern de la Generalitat.
Clara Molins
Llegir a Fet a Sant Feliu
Jaume:
ResponEliminaEn Jordi San José no defensa el mateniment de l'Estació, per molt que tu li vulguis donar aquest sentit a les seves paraules.
La condició que hi posa (no endarrerir el projecte) noi té cap vehiculització práctica.
L'unica opcio es que la modificació prevista del PGM per realitzar la conertura del soterrament es modifiqui en el sentit de preservar l'edifici de l'Estació.
Pots aconseguir que el teu candidat et dongui suport als teus plantejaments? Perque aleshores ell si que seria creible com a defensor de l'estació.
El projecte de soterrament, malauradament per la ciutadania de Sant Feliu, no ha iniciat els tràmits que situaven l’inici de les obres durant el primer trimestre de 2011. La plataforma ha exigit el manteniment de les aportacions econòmiques als pressupostos de l’Estat que el PSOE no ha incorporat a la partida d’aquest any; pressupostos aprovats amb el suport de CIU i que perjudiquen clarament a Sant Feliu i posen en qüestió el soterrament. Aquest és el veritable problema que posa en dificultats l’execució del soterrament.
ResponEliminaPer altra banda, la plataforma demana un estudi de la viabilitat de mantenir l’edifici de l’estació en les obres del soterrament. Aquest estudi ha de permetre valorar i avaluar les alternatives tècniques que possibilitin el manteniment de l’estació. L’estudi i el nou calendari de les obres marcaran les alternatives que possibilitin el manteniment del patrimoni.
Des del passat més de maig de 2010 la plataforma exigeix l’estudi tècnic i la valoració patrimonial de l’edifici, avui només posat en dubte per socialistes i convergents de Sant Feliu.
Convergència ha manifestat la intenció de desenvolupar un nou projecte que permeti una tercera via fins a Martorell i un redefinir l’arribada del metro a Sant Feliu, dos projectes que necessàriament endarreriran el soterrament i obligaran a un nou redactat del projecte i que des de la plataforma arribat aquest moment exigirem que sigui respectuós amb el patrimoni i conservi l’estació del tren