El col·lectiu s'ha reactivat en els últims mesos: són crítics amb la gestió dels governs amb aquest tema, no volen paralitzar les obres, però demanden que es desconstrueixi i torni a construir l'estació. L'Ajuntament diu que aquesta opció no és viable
Jordi Vinuesa
Llegir a Fet a Sant Feliu
El moviment Salvem l'Estació de Sant Feliu de Llobregat va néixer l'any 2010 com una iniciativa del veí Jaume Solé. Solé va advertir que el projecte del soterrament no contemplava la conservació de l'estació. Per mirar de revertir-ho, va iniciar contactes amb diferents entitats i personalitats vinculades al món del patrimoni, a més d'altres organitzacions i persones de Sant Feliu de Llobregat. Aquell mateix any va comptar amb el suport d'una seixantena d'entitats i personalitats, que varen signar el seu manifest. El col·lectiu va dur la defensa de l'estació fins a la Comissió de Foment del Congrés dels Diputats, que va rebutjar una proposició no de llei que pretenia protegir-la.
Després d'una llarga pausa arriben noves propostes
De 2010 a 2019 Salvem l'Estació va parar la seva activitat a peu de carrer perquè no volien "ser un impediment per fer perillar el soterrament", segons apuntava Jaume Solé. Actualment, per a la plataforma, "és el moment de tornar-ho a batallar [...] ningú ens pot acusar de ser un problema pel projecte".
Després de diverses reunions del grup de treball actual, la proposta del col·lectiu passa per "demanar formalment a l'Ajuntament que desconstrueixin l'estació amb criteris tècnics de patrimoni i arqueològics, guardant el màxim d'elements possible [...] i un cop fet el soterrament tornar-la a construir". Des de l'Ajuntament no consideren viable la desconstrucció, ja que "no està previst dins el projecte [i] l'inici d'obres és imminent", segons apuntava l'alcaldessa, Lídia Muñoz. Tanmateix, apunten que un fals històric “seria una de les opcions a treballar un cop feta la consulta i hi hagi una proposta guanyadora”.
Crítiques de la plataforma als governs locals
El col·lectiu s'ha mostrat molt crític amb la "inacció" dels governs locals, començant per aquell que encapçalava Juan Antonio Vázquez l'any 2010. Segons Salvem l'Estació "al projecte del soterrament ADIF no va tenir en compte el fet de mantenir l'estació perquè des de l'Ajuntament ningú els hi va demanar". També critiquen un procés participatiu durant l'alcaldia de Jordi San José "amb línies vermelles" on "les dues coses que es posaven per davant eren que l'estació anava a terra i que les vies del tramvia anaven per sobre".
El govern actual defensa la tasca feta fins ara al·legant que la possibilitat de mantenir l'estació "va ser la primera pregunta que li vam fer a ADIF quan es va aprovar el projecte" afirmava l'alcaldessa, Lídia Muñoz. Tanmateix, apunten que des de l'empresa d'infraestructures ferroviàries "ens van dir que no era possible". La plataforma no posa en dubte aquesta tesi, però critiquen que "l'any 2011 no van ser capaços de defensar l'estació".
Recuperar la memòria
Des de l'Ajuntament recalquen que igual que la plataforma "també defensem que l'estació té un valor històric, sentimental i, fins i tot, patrimonial, però no ens podem permetre tornar a la casella de sortida" concloïa l'alcaldessa, Lídia Muñoz. Per tal de "mantenir la memòria de l'estació" l'Ajuntament en va incorporar una esmena al concurs internacional d'idees. Per Salvem l'Estació, tot i que donen suport a la idea d'un futur memorial a les víctimes d'atropellaments i a la lluita veïnal, veuen insuficient la proposta que té el consistori per a l'edifici de l'estació.
Jordi Vinuesa
Llegir a Fet a Sant Feliu
El moviment Salvem l'Estació de Sant Feliu de Llobregat va néixer l'any 2010 com una iniciativa del veí Jaume Solé. Solé va advertir que el projecte del soterrament no contemplava la conservació de l'estació. Per mirar de revertir-ho, va iniciar contactes amb diferents entitats i personalitats vinculades al món del patrimoni, a més d'altres organitzacions i persones de Sant Feliu de Llobregat. Aquell mateix any va comptar amb el suport d'una seixantena d'entitats i personalitats, que varen signar el seu manifest. El col·lectiu va dur la defensa de l'estació fins a la Comissió de Foment del Congrés dels Diputats, que va rebutjar una proposició no de llei que pretenia protegir-la.
Després d'una llarga pausa arriben noves propostes
De 2010 a 2019 Salvem l'Estació va parar la seva activitat a peu de carrer perquè no volien "ser un impediment per fer perillar el soterrament", segons apuntava Jaume Solé. Actualment, per a la plataforma, "és el moment de tornar-ho a batallar [...] ningú ens pot acusar de ser un problema pel projecte".
Després de diverses reunions del grup de treball actual, la proposta del col·lectiu passa per "demanar formalment a l'Ajuntament que desconstrueixin l'estació amb criteris tècnics de patrimoni i arqueològics, guardant el màxim d'elements possible [...] i un cop fet el soterrament tornar-la a construir". Des de l'Ajuntament no consideren viable la desconstrucció, ja que "no està previst dins el projecte [i] l'inici d'obres és imminent", segons apuntava l'alcaldessa, Lídia Muñoz. Tanmateix, apunten que un fals històric “seria una de les opcions a treballar un cop feta la consulta i hi hagi una proposta guanyadora”.
Crítiques de la plataforma als governs locals
El col·lectiu s'ha mostrat molt crític amb la "inacció" dels governs locals, començant per aquell que encapçalava Juan Antonio Vázquez l'any 2010. Segons Salvem l'Estació "al projecte del soterrament ADIF no va tenir en compte el fet de mantenir l'estació perquè des de l'Ajuntament ningú els hi va demanar". També critiquen un procés participatiu durant l'alcaldia de Jordi San José "amb línies vermelles" on "les dues coses que es posaven per davant eren que l'estació anava a terra i que les vies del tramvia anaven per sobre".
El govern actual defensa la tasca feta fins ara al·legant que la possibilitat de mantenir l'estació "va ser la primera pregunta que li vam fer a ADIF quan es va aprovar el projecte" afirmava l'alcaldessa, Lídia Muñoz. Tanmateix, apunten que des de l'empresa d'infraestructures ferroviàries "ens van dir que no era possible". La plataforma no posa en dubte aquesta tesi, però critiquen que "l'any 2011 no van ser capaços de defensar l'estació".
Recuperar la memòria
Des de l'Ajuntament recalquen que igual que la plataforma "també defensem que l'estació té un valor històric, sentimental i, fins i tot, patrimonial, però no ens podem permetre tornar a la casella de sortida" concloïa l'alcaldessa, Lídia Muñoz. Per tal de "mantenir la memòria de l'estació" l'Ajuntament en va incorporar una esmena al concurs internacional d'idees. Per Salvem l'Estació, tot i que donen suport a la idea d'un futur memorial a les víctimes d'atropellaments i a la lluita veïnal, veuen insuficient la proposta que té el consistori per a l'edifici de l'estació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada