Salvem l’Estació del tren
de Sant Feliu de Llobregat
Plataforma ciutadana en defensa del patrimoni històric col·lectiu de Sant Feliu


Castellano |  Entradas | Manifiesto 2019 |  Dictamen

L’Estació de Sant Feliu de Llobregat

Puja al tren per salvar una Estació amb 165 anys d’història!

L'arribada del ferrocarril l’any 1854 va comportar grans canvis a la nostra ciutat en la millora de la mobilitat, en la industrialització i en el comerç i d’intercanvi econòmic amb les altres poblacions, així com en la fesomia de la ciutat que es va expandir agafant com a eix vertebrador l’Estació del ferrocarril amb l’obertura de nous carrers. Ja des dels primers moments l’Estació es va convertir en el nou pol d’atenció del poble ja que tenia una intensa activitat comercial.

L’edifici de l’Estació té tres cossos, el central més gran s’utilitzava de sala d’espera i s’accedia a través d’un passadís des d’una de les naus laterals un cop comprat el bitllet a les taquilles. A la nau on avui hi ha el bar hi havia l’habitatge del cap d’estació. L'estació de Sant Feliu sorprèn per la forma en arc de mig punt de les seves portes i finestres de la façana del costat de l’andana. En el moment de la seva construcció un altre element que va cridar molt l’atenció fou l’arquitectura que seguí els models arquitectònics anglesos de l’època i la riquesa dels materials emprats per a la seva construcció i decoració.

Actualment l’edifici de l’Estació de Sant Feliu és, juntament amb els de Sant Andreu Comtal i Cornellà de Llobregat, el més antic de Catalunya i d’Espanya que es conserva en funcionament dels inicis del ferrocarril.

dimecres, 4 de desembre del 2019

Es reactiva la plataforma Salvem l’Estació ( Fet a Sant Feliu)

El col·lectiu s'ha reactivat en els últims mesos: són crítics amb la gestió dels governs amb aquest tema, no volen paralitzar les obres, però demanden que es desconstrueixi i torni a construir l'estació. L'Ajuntament diu que aquesta opció no és viable


Jordi Vinuesa
Llegir a Fet a Sant Feliu


El moviment Salvem l'Estació de Sant Feliu de Llobregat va néixer l'any 2010 com una iniciativa del veí Jaume Solé. Solé va advertir que el projecte del soterrament no contemplava la conservació de l'estació. Per mirar de revertir-ho, va iniciar contactes amb diferents entitats i personalitats vinculades al món del patrimoni, a més d'altres organitzacions i persones de Sant Feliu de Llobregat. Aquell mateix any va comptar amb el suport d'una seixantena d'entitats i personalitats, que varen signar el seu manifest. El col·lectiu va dur la defensa de l'estació fins a la Comissió de Foment del Congrés dels Diputats, que va rebutjar una proposició no de llei que pretenia protegir-la.

Després d'una llarga pausa arriben noves propostes

De 2010 a 2019 Salvem l'Estació va parar la seva activitat a peu de carrer perquè no volien "ser un impediment per fer perillar el soterrament", segons apuntava Jaume Solé. Actualment, per a la plataforma, "és el moment de tornar-ho a batallar [...] ningú ens pot acusar de ser un problema pel projecte".

Després de diverses reunions del grup de treball actual, la proposta del col·lectiu passa per "demanar formalment a l'Ajuntament que desconstrueixin l'estació amb criteris tècnics de patrimoni i arqueològics, guardant el màxim d'elements possible [...] i un cop fet el soterrament tornar-la a construir". Des de l'Ajuntament no consideren viable la desconstrucció, ja que "no està previst dins el projecte [i] l'inici d'obres és imminent", segons apuntava l'alcaldessa, Lídia Muñoz. Tanmateix, apunten que un fals històric “seria una de les opcions a treballar un cop feta la consulta i hi hagi una proposta guanyadora”.


Crítiques de la plataforma als governs locals

El col·lectiu s'ha mostrat molt crític amb la "inacció" dels governs locals, començant per aquell que encapçalava Juan Antonio Vázquez l'any 2010. Segons Salvem l'Estació "al projecte del soterrament ADIF no va tenir en compte el fet de mantenir l'estació perquè des de l'Ajuntament ningú els hi va demanar". També critiquen un procés participatiu durant l'alcaldia de Jordi San José "amb línies vermelles" on "les dues coses que es posaven per davant eren que l'estació anava a terra i que les vies del tramvia anaven per sobre".

El govern actual defensa la tasca feta fins ara al·legant que la possibilitat de mantenir l'estació "va ser la primera pregunta que li vam fer a ADIF quan es va aprovar el projecte" afirmava l'alcaldessa, Lídia Muñoz. Tanmateix, apunten que des de l'empresa d'infraestructures ferroviàries "ens van dir que no era possible". La plataforma no posa en dubte aquesta tesi, però critiquen que "l'any 2011 no van ser capaços de defensar l'estació".

Recuperar la memòria

Des de l'Ajuntament recalquen que igual que la plataforma "també defensem que l'estació té un valor històric, sentimental i, fins i tot, patrimonial, però no ens podem permetre tornar a la casella de sortida" concloïa l'alcaldessa, Lídia Muñoz. Per tal de "mantenir la memòria de l'estació" l'Ajuntament en va incorporar una esmena al concurs internacional d'idees. Per Salvem l'Estació, tot i que donen suport a la idea d'un futur memorial a les víctimes d'atropellaments i a la lluita veïnal, veuen insuficient la proposta que té el consistori per a l'edifici de l'estació.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada