Salvem l’Estació del tren
de Sant Feliu de Llobregat
Plataforma ciutadana en defensa del patrimoni històric col·lectiu de Sant Feliu


Castellano |  Entradas | Manifiesto 2019 |  Dictamen

L’Estació de Sant Feliu de Llobregat

Puja al tren per salvar una Estació amb 165 anys d’història!

L'arribada del ferrocarril l’any 1854 va comportar grans canvis a la nostra ciutat en la millora de la mobilitat, en la industrialització i en el comerç i d’intercanvi econòmic amb les altres poblacions, així com en la fesomia de la ciutat que es va expandir agafant com a eix vertebrador l’Estació del ferrocarril amb l’obertura de nous carrers. Ja des dels primers moments l’Estació es va convertir en el nou pol d’atenció del poble ja que tenia una intensa activitat comercial.

L’edifici de l’Estació té tres cossos, el central més gran s’utilitzava de sala d’espera i s’accedia a través d’un passadís des d’una de les naus laterals un cop comprat el bitllet a les taquilles. A la nau on avui hi ha el bar hi havia l’habitatge del cap d’estació. L'estació de Sant Feliu sorprèn per la forma en arc de mig punt de les seves portes i finestres de la façana del costat de l’andana. En el moment de la seva construcció un altre element que va cridar molt l’atenció fou l’arquitectura que seguí els models arquitectònics anglesos de l’època i la riquesa dels materials emprats per a la seva construcció i decoració.

Actualment l’edifici de l’Estació de Sant Feliu és, juntament amb els de Sant Andreu Comtal i Cornellà de Llobregat, el més antic de Catalunya i d’Espanya que es conserva en funcionament dels inicis del ferrocarril.

dimecres, 18 de novembre del 2020

El futur incert d'una estació històrica (Fet a Sant Feliu)

La plataforma Salvem l'Estació demana que es traslladi o es faci una rèplica de l'edifici. L'Ajuntament vol conservar els "elements de valor" i estudia fer reconstrucció parcial o total


L'estació de Sant Feliu és una de les més antigues de l'Estat / Foto: Jordi Vinuesa

Carme Verdoy
Llegir a Fet a Sant Feliu
Descarregar en pdf


L'estació de Sant Feliu és una de les més antigues de tot l'Estat: data de 1854 i va ser una de les primeres que es van construïr amb l'arribada del ferrocarril. I també és una de les poques que encara es conserven d'aquella època. Siutada al mig de la ciutat, durant tots aquests anys s'ha convertit en punt de trobada, cosa que amb el soterrament desapareixerà, perquè l'edifici de l'estació s'haurà de tirar a terra. Per mantenir-lo, la plataforma Salvem l'estació fa un any que es va reactivar per reivindicar-ne el valor patrimonial i pressionar perquè es conservi, tal com explica Jaume Solé, impulsor de la plataforma Salvem l'Estació en aquesta entrevista a l'octubre.

Des de l'Ajuntament, han engegat una memòria de l'edifici de l'estació de manera conjunta amb el departament de patrimoni de l'Ajuntament de Barcelona. Una memòria que inclourà documents, plànols i fotografies que hauran de servir per documentar l'evolució de l'edifici al llarg dels més de 150 anys d'història. A partir d'aquí, es plantejarà "un pla de desmuntatge controlat", segons explica el consistori en una nota de premsa, que ha de permetre "preservar tots aquells elements que es considerin d'interès patrimonial".

Segons el regidor de Cultura, Manel Martínez, l'estudi que s'està fent "permetrà poder plantejar les diferents opcions possibles per preseravar la memòria de l'estació". El regidor recorda que l'any 2018 ja es va fer un debat emmarcat en la Setmana del Patrimoni on es va plantejar el futur de l'edifici de l'estació i explica que les possibilitats son "la reconstrucció parcial de l'estació, la reconstrucció total o crear un espai de memòria". Ara per ara, la decisió sobre quina alternativa es tirarà endavant no estpa presa. Martínez defensa que "caldrà veure què implica cadascuna de les opcions, que encara no està definit" i assegura que "ara estem treballant en fer totes les passes perquè qualsevol opció pugui ser assumible".

Per Jaume Solé, de la plataforma Salvem l'Estació, "les alternatives són traslladar tot l'edifici o fer una rèplica". En l'entrevista a Fetasantnfeliu defensava que "no estem a favor de l'opció de mantenir només la façana o elements de record d'un edifici, volem que es conservi tot". Per això, remarcava que "farem tota la pressió possible per conservar-lo sencer, traslladant-lo o fent una rèplica".

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada