Salvem l’Estació del tren
de Sant Feliu de Llobregat
Plataforma ciutadana en defensa del patrimoni històric col·lectiu de Sant Feliu


Castellano |  Entradas | Manifiesto 2019 |  Dictamen

L’Estació de Sant Feliu de Llobregat

Puja al tren per salvar una Estació amb 165 anys d’història!

L'arribada del ferrocarril l’any 1854 va comportar grans canvis a la nostra ciutat en la millora de la mobilitat, en la industrialització i en el comerç i d’intercanvi econòmic amb les altres poblacions, així com en la fesomia de la ciutat que es va expandir agafant com a eix vertebrador l’Estació del ferrocarril amb l’obertura de nous carrers. Ja des dels primers moments l’Estació es va convertir en el nou pol d’atenció del poble ja que tenia una intensa activitat comercial.

L’edifici de l’Estació té tres cossos, el central més gran s’utilitzava de sala d’espera i s’accedia a través d’un passadís des d’una de les naus laterals un cop comprat el bitllet a les taquilles. A la nau on avui hi ha el bar hi havia l’habitatge del cap d’estació. L'estació de Sant Feliu sorprèn per la forma en arc de mig punt de les seves portes i finestres de la façana del costat de l’andana. En el moment de la seva construcció un altre element que va cridar molt l’atenció fou l’arquitectura que seguí els models arquitectònics anglesos de l’època i la riquesa dels materials emprats per a la seva construcció i decoració.

Actualment l’edifici de l’Estació de Sant Feliu és, juntament amb els de Sant Andreu Comtal i Cornellà de Llobregat, el més antic de Catalunya i d’Espanya que es conserva en funcionament dels inicis del ferrocarril.

divendres, 25 de desembre del 2020

Pas endavant per conservar elements de "valor històric i artístic" de l'estació (Fet a Sant Feliu)

L'Ajuntament ha signat un conveni amb l'Ajuntament de Barcelona per elaborar una memòria de l'edifici i per preservar elements que es considerin " de valor patrimonial" un cop comenci el soterrament


Acord entre Sant Feliu i Barcelona per preservar elements de l'estació / Foto: Jordi Vinuesa

Llegir a Fet a Sant Feliu
Descarregar en pdf


L’estació de Sant Feliu s’haurà de tirar a terra quan comenci el soterrament però l’Ajuntament s’ha compromès a preservar-ne elements “de valor històric i artístic”. Al novembre l’equip de govern ja va anunciar que havia engegat una memòria de l'edifici de l'estació de manera conjunta amb el departament de patrimoni de l'Ajuntament de Barcelona. Ara aquest acord s’ha materialitzat en un protocol de col·laboració que van signar ahir dimecres l'alcaldessa de Sant Feliu, Lídia Muñoz, i la tinenta d'alcaldia de l'Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz per treballar en la conservació patrimonial de l'estació de trens de Sant Feliu.

La de Sant Feliu va ser una de les primeres estacions de l’Estat que es van construïr amb l'arribada del ferrocarril, l’any 1854, i és una de les poques que es conserven d’aquella època. El soterrament preveia el seu enderroc i per evitar-ho, fa un any que la plataforma Salvem l'estació es va reactivar per reivindicar-ne el valor patrimonial i pressionar perquè es conservi, tal com explica Jaume Solé, impulsor de la plataforma Salvem l'Estació en aquesta entrevista a l'octubre.

Preservar els elements de valor per “mantenir la memòria de l’estació

L’acord que Sant Feliu ha signat amb Barcelona implica “suport tècnic per elaborar una memòria completa de l'edifici de l'estació”. En una nota de premsa publicada aquest matí, l’Ajuntament defensa que “vol mantenir la memòria de l’estació”. La memòria ha de servir per incorporar “documents, plànols i fotografies d'un alt nivell de detall de l'estat actual de l'edifici” i permetrà “elaborar un estudi històric exhaustiu”, a més de “plasmar l'evolució constructiva de l'edifici al llarg de la seva història”. El protocol durarà quatre anys i implica que l’Ajuntament de Barcelona oferirà recursos humans i tècnics per fer aquest estudi.

A partir de l’estudi, està previst que es defineixin “propostes al voltant de la preservació de la memòria històrica i patrimonial” de l’estació. La intenció és poder preservar “tots aquells elements característics i amb valor històric i artístic de l'edifici”. Fins ara, també s’han identificat els elements originals de l’estació per poder-los preservar i mantenir un cop l’estació s’hagi d’enderrocar.

El projecte de soterrament de les vies del tren al seu pas per Sant Feliu preveu tirar a terra l’estació de la ciutat, que no es pot traslladar íntegrament. Tot i això, l’Ajuntament assegura que “continua mantenint reunions amb ADIF i la direcció d'obra per estudiar altres solucions que permetin la conservació d'elements de valor” a més de la possibilitat d’una “reproducció parcial o total de l'edifici”.

Des de la plataforma Salvem l’Estació s’han pronunciat aquest matí a través de les xarxes socials al conveni signat entre l’Ajuntament de Sant Feliu i el de Barcelona: qualifiquen l’acord d’”un altre èxit de la ciutadania de Sant Feliu” i feliciten a tothom pel suport rebut.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada