Salvem l’Estació del tren
de Sant Feliu de Llobregat
Plataforma ciutadana en defensa del patrimoni històric col·lectiu de Sant Feliu


Castellano |  Entradas | Manifiesto 2019 |  Dictamen

L’Estació de Sant Feliu de Llobregat

Puja al tren per salvar una Estació amb 165 anys d’història!

L'arribada del ferrocarril l’any 1854 va comportar grans canvis a la nostra ciutat en la millora de la mobilitat, en la industrialització i en el comerç i d’intercanvi econòmic amb les altres poblacions, així com en la fesomia de la ciutat que es va expandir agafant com a eix vertebrador l’Estació del ferrocarril amb l’obertura de nous carrers. Ja des dels primers moments l’Estació es va convertir en el nou pol d’atenció del poble ja que tenia una intensa activitat comercial.

L’edifici de l’Estació té tres cossos, el central més gran s’utilitzava de sala d’espera i s’accedia a través d’un passadís des d’una de les naus laterals un cop comprat el bitllet a les taquilles. A la nau on avui hi ha el bar hi havia l’habitatge del cap d’estació. L'estació de Sant Feliu sorprèn per la forma en arc de mig punt de les seves portes i finestres de la façana del costat de l’andana. En el moment de la seva construcció un altre element que va cridar molt l’atenció fou l’arquitectura que seguí els models arquitectònics anglesos de l’època i la riquesa dels materials emprats per a la seva construcció i decoració.

Actualment l’edifici de l’Estació de Sant Feliu és, juntament amb els de Sant Andreu Comtal i Cornellà de Llobregat, el més antic de Catalunya i d’Espanya que es conserva en funcionament dels inicis del ferrocarril.

dijous, 24 de desembre del 2020

Barcelona i Sant Feliu de Llobregat col·laboraran en la conservació patrimonial de l’estació de trens de Sant Feliu (Ajuntament de Barcelona)

Janet Sanz i Lídia Muñoz signen un protocol que preveu el treball conjunt de les dues administracions per preservar la memòria històrica i patrimonial de l’estació, que serà enderrocada segons el projecte inicial de soterrament de vies d’ADIF

La Direcció d’Arquitectura Urbana i Patrimoni de Barcelona ofereix suport tècnic a Sant Feliu per fer un estudi patrimonial i artístic de l’estació i per definir propostes que es transmetran a ADIF per tal d’incorporar-les als projectes definitius


Llegir a Ajuntament de Barcelona
Descarregar en pdf


El projecte de soterrament de les vies ferroviàries al seu pas per Sant Feliu de Llobregat, elaborat per ADIF, impossibilita la conservació de l’actual estació. La ubicació de l’edifici actual se superposa en un dels pous d’atac per on s’executarà el soterrament, i la configuració de l’immoble impedeix que pugui ser traslladat íntegrament a un altre emplaçament. El soterrament de les vies i l’alliberament de l’espai que ocupen suposarà una transformació urbanística per a Sant Feliu i millorarà la cohesió dels barris i la mobilitat de les persones i vehicles, a més de la seguretat a la zona.

Davant d’aquest fet i amb la prioritat de que s’iniciïn en els propers mesos les obres del llargament esperat soterrament, els Ajuntaments de Barcelona i de Sant Feliu de Llobregat han signat un protocol de col•laboració per treballar en la conservació patrimonial de l’estació de trens del municipi del Baix Llobregat. El document el van rubricar ahir la tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, Janet Sanz, i l’alcaldessa de Sant Feliu, Lídia Muñoz.

Segons l’acord, Barcelona donarà suport tècnic a Sant Feliu per elaborar una memòria completa de l’edifici de l’estació. Aquesta memòria, que incorporarà documents, plànols i fotografies d’un alt nivell de detall de l’estat actual de l’edifici, permetrà l’elaboració d’un estudi històric exhaustiu, així com plasmar l’evolució constructiva de l’edifici al llarg de la seva història, a través de les remodelacions que aquest ha experimentat.

L’estació no forma part del Pla especial de protecció del patrimoni arquitectònic i catàleg de Sant Feliu de Llobregat, però té un valor històric més enllà del patrimonial. L’Ajuntament de Sant Feliu vol mantenir la seva memòria i per fer-ho possible, el protocol firmat preveu que l’Ajuntament de Barcelona col·labori a través de la Direcció d’Arquitectura Urbana i Patrimoni amb Sant Feliu, que no disposa de departament de patrimoni propi.



La durada de l’acord és de quatre anys durant els quals Barcelona ofereix recursos humans i tècnics. Es treballarà conjuntament per fer un estudi patrimonial i artístic dels elements lligats a la traça ferroviària, posant especial èmfasi en l’actual estació, i a partir d’aquí es definiran propostes al voltant de la preservació de la memòria històrica i patrimonial.

El text del protocol reflecteix la voluntat d’establir mecanismes d’assistència tècnica durant el desmuntatge de l’edifici de l’estació de viatgers actual per a la documentació i preservació de tots aquells elements característics i amb valor històric i artístic de l’edifici. També s’estudiarà la possible integració en l’actuació final que es treballarà amb l’Ajuntament de Sant Feliu i ADIF.

L’Ajuntament de Sant Feliu ja ha transmès a ADIF la voluntat d’incorporar les propostes en els projectes definitius derivats del soterrament de vies.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada