El consistori rebrà el suport tècnic de l'Ajuntament de Barcelona per elaborar una memòria completa de l'edific i s'estudiarà la seva possible integració en l'actuació final del soterrament
Sanz i Muñoz, durant la signatura del protocol
Llegir a El Far
Descarregar en pdf
L'alcaldessa de Sant Feliu, Lídia Muñoz, i la tinenta d'alcaldia d'Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz, van signar dimecres 23 de desembre un protocol de col·laboració per treballar en la conservació patrimonial de l'estació de trens de Sant Feliu.
Segons l'acord, Barcelona donarà suport tècnic a Sant Feliu per elaborar una memòria completa de l'edifici de l'estació, un edifici que no forma part del Pla especial de protecció del patrimoni arquitectònic i catàleg del municipi, però que té un valor històric més enllà del patrimonial. "Conscient de la seva importància, l'Ajuntament vol mantenir la seva memòria i per fer-ho possible, el protocol signat preveu que l'Ajuntament de Barcelona col·labori a través de la Direcció d'Arquitectura Urbana i Patrimoni amb Sant Feliu, que no disposa de departament de patrimoni propi", asseguren fonts municipals.
La memòria incorporarà documents, plànols i fotografies d'un alt nivell de detall de l'estat actual de l'edifici, i permetrà l'elaboració d'un estudi històric exhaustiu, així com plasmar l'evolució constructiva de l'edifici al llarg de la seva història, a través de les remodelacions que aquest ha experimentat. La durada de l'acord és de quatre anys durant els quals Barcelona ofereix recursos humans i tècnics. Es treballarà conjuntament per fer un estudi patrimonial i artístic dels elements lligats a la traça ferroviària, posant especial èmfasi en l'actual estació, i a partir d'aquí es definiran propostes al voltant de la preservació de la memòria històrica i patrimonial.
El text del protocol reflecteix la voluntat d'establir mecanismes d'assistència tècnica durant el desmuntatge de l'edifici de l'estació de viatgers actual per a la documentació i preservació de tots aquells elements característics i amb valor històric i artístic de l'edifici. També s'estudiarà la possible integració en l'actuació final que es treballarà amb l'Ajuntament de Sant Feliu i ADIF.
Diferents projectes per preservar elements d'interès patrimonial de l'estació
La signatura del conveni de col·laboració amb l'Ajuntament de Barcelona se suma al llistat d'iniciatives impulsades pel govern de Sant Feliu per garantir la preservació, tant a nivell arquitectònic com documental, dels elements que integren l'estació del ferrocarril de Sant Feliu. Entre d'altres, s'han portat a terme una sèrie d'excavacions en el terreny per determinar la realitat constructiva de l'edifici i la identificació d'elements originals que permetran, en base als resultats obtinguts, l'elaboració d'un pla de desmuntatge controlat per preservar tots aquells elements que es considerin d'interès patrimonial. La memòria incorporarà també un estudi sobre altres elements significatius del municipi que es troben a prop de les vies ferroviàries, i que es veuran afectats pel soterrament.
Gràcies al volum i precisió de documents, plànols i fotografies, els serveis tècnics de l'Ajuntament també han pogut elaborar una reproducció digital en tres dimensions de l'edifici, que permetrà a la ciutadania visitar virtualment aquest espai. La versió final d'aquesta rèplica oferirà la possibilitat de passejar tant per la construcció original de l'estació com per l'edifici actual.
El projecte de soterrament de les vies ferroviàries al seu pas per Sant Feliu, elaborat per ADIF, impossibilita la conservació de l'actual estació. La ubicació de l'edifici actual se superposa en un dels pous d'atac per on s'executarà el soterrament, i la configuració de l'immoble impedeix que pugui ser traslladat íntegrament a un altre emplaçament. L'Ajuntament continua mantenint reunions amb ADIF i la direcció d'obra per estudiar altres solucions que permetin la conservació d'elements de valor, així com una possible reproducció parcial o total de l'edifici.
La de Sant Feliu va ser una de les primeres estacions de l’Estat que es van construïr amb l'arribada del ferrocarril, l’any 1854, i és una de les poques que es conserven d’aquella època. El soterrament preveia el seu enderroc i per evitar-ho, fa un any que la plataforma Salvem l'Estació del tren es va reactivar per reivindicar-ne el valor patrimonial i pressionar perquè es conservi. Des de l'entitat qualifiquen l’acord amb l'Ajuntament de Barcelona "d’un altre èxit de la ciutadania de Sant Feliu”.
Sanz i Muñoz, durant la signatura del protocol
Llegir a El Far
Descarregar en pdf
L'alcaldessa de Sant Feliu, Lídia Muñoz, i la tinenta d'alcaldia d'Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz, van signar dimecres 23 de desembre un protocol de col·laboració per treballar en la conservació patrimonial de l'estació de trens de Sant Feliu.
Segons l'acord, Barcelona donarà suport tècnic a Sant Feliu per elaborar una memòria completa de l'edifici de l'estació, un edifici que no forma part del Pla especial de protecció del patrimoni arquitectònic i catàleg del municipi, però que té un valor històric més enllà del patrimonial. "Conscient de la seva importància, l'Ajuntament vol mantenir la seva memòria i per fer-ho possible, el protocol signat preveu que l'Ajuntament de Barcelona col·labori a través de la Direcció d'Arquitectura Urbana i Patrimoni amb Sant Feliu, que no disposa de departament de patrimoni propi", asseguren fonts municipals.
La memòria incorporarà documents, plànols i fotografies d'un alt nivell de detall de l'estat actual de l'edifici, i permetrà l'elaboració d'un estudi històric exhaustiu, així com plasmar l'evolució constructiva de l'edifici al llarg de la seva història, a través de les remodelacions que aquest ha experimentat. La durada de l'acord és de quatre anys durant els quals Barcelona ofereix recursos humans i tècnics. Es treballarà conjuntament per fer un estudi patrimonial i artístic dels elements lligats a la traça ferroviària, posant especial èmfasi en l'actual estació, i a partir d'aquí es definiran propostes al voltant de la preservació de la memòria històrica i patrimonial.
El text del protocol reflecteix la voluntat d'establir mecanismes d'assistència tècnica durant el desmuntatge de l'edifici de l'estació de viatgers actual per a la documentació i preservació de tots aquells elements característics i amb valor històric i artístic de l'edifici. També s'estudiarà la possible integració en l'actuació final que es treballarà amb l'Ajuntament de Sant Feliu i ADIF.
Diferents projectes per preservar elements d'interès patrimonial de l'estació
La signatura del conveni de col·laboració amb l'Ajuntament de Barcelona se suma al llistat d'iniciatives impulsades pel govern de Sant Feliu per garantir la preservació, tant a nivell arquitectònic com documental, dels elements que integren l'estació del ferrocarril de Sant Feliu. Entre d'altres, s'han portat a terme una sèrie d'excavacions en el terreny per determinar la realitat constructiva de l'edifici i la identificació d'elements originals que permetran, en base als resultats obtinguts, l'elaboració d'un pla de desmuntatge controlat per preservar tots aquells elements que es considerin d'interès patrimonial. La memòria incorporarà també un estudi sobre altres elements significatius del municipi que es troben a prop de les vies ferroviàries, i que es veuran afectats pel soterrament.
Gràcies al volum i precisió de documents, plànols i fotografies, els serveis tècnics de l'Ajuntament també han pogut elaborar una reproducció digital en tres dimensions de l'edifici, que permetrà a la ciutadania visitar virtualment aquest espai. La versió final d'aquesta rèplica oferirà la possibilitat de passejar tant per la construcció original de l'estació com per l'edifici actual.
El projecte de soterrament de les vies ferroviàries al seu pas per Sant Feliu, elaborat per ADIF, impossibilita la conservació de l'actual estació. La ubicació de l'edifici actual se superposa en un dels pous d'atac per on s'executarà el soterrament, i la configuració de l'immoble impedeix que pugui ser traslladat íntegrament a un altre emplaçament. L'Ajuntament continua mantenint reunions amb ADIF i la direcció d'obra per estudiar altres solucions que permetin la conservació d'elements de valor, així com una possible reproducció parcial o total de l'edifici.
La de Sant Feliu va ser una de les primeres estacions de l’Estat que es van construïr amb l'arribada del ferrocarril, l’any 1854, i és una de les poques que es conserven d’aquella època. El soterrament preveia el seu enderroc i per evitar-ho, fa un any que la plataforma Salvem l'Estació del tren es va reactivar per reivindicar-ne el valor patrimonial i pressionar perquè es conservi. Des de l'entitat qualifiquen l’acord amb l'Ajuntament de Barcelona "d’un altre èxit de la ciutadania de Sant Feliu”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada