Salvem l’Estació del tren
de Sant Feliu de Llobregat
Plataforma ciutadana en defensa del patrimoni històric col·lectiu de Sant Feliu


Castellano |  Entradas | Manifiesto 2019 |  Dictamen

L’Estació de Sant Feliu de Llobregat

Puja al tren per salvar una Estació amb 165 anys d’història!

L'arribada del ferrocarril l’any 1854 va comportar grans canvis a la nostra ciutat en la millora de la mobilitat, en la industrialització i en el comerç i d’intercanvi econòmic amb les altres poblacions, així com en la fesomia de la ciutat que es va expandir agafant com a eix vertebrador l’Estació del ferrocarril amb l’obertura de nous carrers. Ja des dels primers moments l’Estació es va convertir en el nou pol d’atenció del poble ja que tenia una intensa activitat comercial.

L’edifici de l’Estació té tres cossos, el central més gran s’utilitzava de sala d’espera i s’accedia a través d’un passadís des d’una de les naus laterals un cop comprat el bitllet a les taquilles. A la nau on avui hi ha el bar hi havia l’habitatge del cap d’estació. L'estació de Sant Feliu sorprèn per la forma en arc de mig punt de les seves portes i finestres de la façana del costat de l’andana. En el moment de la seva construcció un altre element que va cridar molt l’atenció fou l’arquitectura que seguí els models arquitectònics anglesos de l’època i la riquesa dels materials emprats per a la seva construcció i decoració.

Actualment l’edifici de l’Estació de Sant Feliu és, juntament amb els de Sant Andreu Comtal i Cornellà de Llobregat, el més antic de Catalunya i d’Espanya que es conserva en funcionament dels inicis del ferrocarril.

divendres, 12 de març del 2021

La Plataforma al programa En Directe de Ràdio 4

El programa En directe de Ràdio 4 s’ha fet ressò de la iniciativa de la Plataforma Salvem l’estació per preservar el patrimoni històric de l’estació. A la secció “Reclamacions veïnals” David Gallach ha entrevistat Jaume Solé, impulsor de la Plataforma.

Jaume Solé ha explicat quines són les reivindicacions de la Plataforma, el perquè de les mobilitzacions i en quin punt es troben les relacions amb les administracions per salvar el patrimoni industrial ferroviari de Sant Feliu de Llobregat.

L’estació és important pel seu significat per a la ciutat, defensa Jaume Solé, i per a la seva identitat. Dona un sentiment d’arrelament i una perspectiva d’on venim i del significat que té per a futures generacions.

Tal i com ha explicat ni l’Ajuntament ni ADIF estan per conservar l’estació. Segons Solé “ens agradaria que es pogués preservar, evitant que es desmunti en lloc de derruir-la i que els elements que donen un cert valor es conservin, i un cop soterrades les vies es pugui reconstruir.”

Solé ha volgut aclarir que la proposta de la Plataforma mai ha estat incompatible amb el soterrament de les vies. Es podien haver estudiat altres alternatives per no enderrocar l’estació, modificant el projecte original. En el moment actual, en què les obres ja estan adjudicades, defensem que entre no tenir cap estació i fer-ne una rèplica sempre es pot optar per una estació amb rèplica de 1854.

Sobre l’acord entre l’Ajuntament de Sant Feliu i el de Barcelona, la Plataforma Solé valora com a bona notícia que aquest últim s’hagi compromès a dirigir la desconstrucció de les obres i l’estudi tècnic que haurà de determinar quins elements caldrà conservar per poder començar les obres de soterrament. La segona fase serà la de lluitar per convèncer les administracions de la reconstrucció de l’edifici.

Jaume Solé ha recordat que arreu de l’Estat i d’Europa hi ha actuacions per salvar el patrimoni ferroviari. A Sant Feliu ens avalen ciutadans i ciutadanes, institucions a nivell nacional i europeu, així com entitats locals dedicades a la història i al patrimoni, les quals formen part de la Plataforma Salvem l’estació.

Podeu escoltar l’entrevista sencera aquí.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada