Salvem l’Estació del tren
de Sant Feliu de Llobregat
Plataforma ciutadana en defensa del patrimoni històric col·lectiu de Sant Feliu


Castellano |  Entradas | Manifiesto 2019 |  Dictamen

L’Estació de Sant Feliu de Llobregat

Puja al tren per salvar una Estació amb 165 anys d’història!

L'arribada del ferrocarril l’any 1854 va comportar grans canvis a la nostra ciutat en la millora de la mobilitat, en la industrialització i en el comerç i d’intercanvi econòmic amb les altres poblacions, així com en la fesomia de la ciutat que es va expandir agafant com a eix vertebrador l’Estació del ferrocarril amb l’obertura de nous carrers. Ja des dels primers moments l’Estació es va convertir en el nou pol d’atenció del poble ja que tenia una intensa activitat comercial.

L’edifici de l’Estació té tres cossos, el central més gran s’utilitzava de sala d’espera i s’accedia a través d’un passadís des d’una de les naus laterals un cop comprat el bitllet a les taquilles. A la nau on avui hi ha el bar hi havia l’habitatge del cap d’estació. L'estació de Sant Feliu sorprèn per la forma en arc de mig punt de les seves portes i finestres de la façana del costat de l’andana. En el moment de la seva construcció un altre element que va cridar molt l’atenció fou l’arquitectura que seguí els models arquitectònics anglesos de l’època i la riquesa dels materials emprats per a la seva construcció i decoració.

Actualment l’edifici de l’Estació de Sant Feliu és, juntament amb els de Sant Andreu Comtal i Cornellà de Llobregat, el més antic de Catalunya i d’Espanya que es conserva en funcionament dels inicis del ferrocarril.

dilluns, 29 de març del 2021

Radiografia del soterrament per Paula Somas



L’estació de Sant Feliu de Llobregat ha estat objecte d’estudi per part de la santfeliuenca Paula Somas, estudiant d’Història de l’Art de la Universitat de Barcelona, que ha realitzat un detallat treball d’investigació.

Sota el títol “El soterramiento de las vías y la salvaguarda del edificio histórico” Somas aborda des de la seva història, els posicionaments de l’Ajuntament i dels partits polítics davant el soterrament des de l’inici de la democràcia, el reconeixement com a patrimoni per part d’institucions com la Diputació de Barcelona o la Generalitat, que inclouen l’estació en inventaris de patrimoni, o de l’entitat Hispania Nostra, que l’ha inclòs en la Lista roja del patrimonio, juntament amb d’altres elements que corren perill de desaparició a Espanya.

Davant d’una competició en què els projectes i les administracions implicades no opten pel manteniment del patrimoni ferroviari, Paula Somas destaca el comunicat d’ADIF de 2020 en què avisa que sense protecció legal l’estació serà enderrocada, tal i com estableixen els plans d’Adif i l’Ajuntament, que no contemplen la conservació d’elements del patrimoni industrial ferroviari. Però d’altra banda Adif posa en dubte en el mateix comunicat les declaracions sobre la incompatibilitat de soterrar i conservar l’edifici.

Des de la plataforma Salvem la Estació del tren felicitem la Palau Somas pel seu treball i us animem a llegir l’acurat anàlisi i la didàctica exposició que fa, concloent que el soterrament de les vies és compatible amb la conservació de l’edifici.

Podeu consultar l'informe aquí.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada