Salvem l’Estació del tren
de Sant Feliu de Llobregat
Plataforma ciutadana en defensa del patrimoni històric col·lectiu de Sant Feliu


Castellano |  Entradas | Manifiesto 2019 |  Dictamen

L’Estació de Sant Feliu de Llobregat

Puja al tren per salvar una Estació amb 165 anys d’història!

L'arribada del ferrocarril l’any 1854 va comportar grans canvis a la nostra ciutat en la millora de la mobilitat, en la industrialització i en el comerç i d’intercanvi econòmic amb les altres poblacions, així com en la fesomia de la ciutat que es va expandir agafant com a eix vertebrador l’Estació del ferrocarril amb l’obertura de nous carrers. Ja des dels primers moments l’Estació es va convertir en el nou pol d’atenció del poble ja que tenia una intensa activitat comercial.

L’edifici de l’Estació té tres cossos, el central més gran s’utilitzava de sala d’espera i s’accedia a través d’un passadís des d’una de les naus laterals un cop comprat el bitllet a les taquilles. A la nau on avui hi ha el bar hi havia l’habitatge del cap d’estació. L'estació de Sant Feliu sorprèn per la forma en arc de mig punt de les seves portes i finestres de la façana del costat de l’andana. En el moment de la seva construcció un altre element que va cridar molt l’atenció fou l’arquitectura que seguí els models arquitectònics anglesos de l’època i la riquesa dels materials emprats per a la seva construcció i decoració.

Actualment l’edifici de l’Estació de Sant Feliu és, juntament amb els de Sant Andreu Comtal i Cornellà de Llobregat, el més antic de Catalunya i d’Espanya que es conserva en funcionament dels inicis del ferrocarril.

dilluns, 14 de juny del 2021

Ràdio Sant Feliu entrevista Jaume Solé, portaveu de la Plataforma, i Paula Somas, estudiant d’Història de l’Art

La defensa de l’edifici de l’estació continua ocupant espai en els mitjans de comunicació.

En aquesta ocasió l’entrevista a la Plataforma Salvem l’Estació ha estat al programa La Soca de Ràdio Sant Feliu, conduït per Eva Mugui, a la secció L’Altaveu, dedicat als moviments i entitats santfeliuenques. S’ha comptat amb el portaveu de la Plataforma, Jaume Solé, i l’estudiant d’Història de l’Art, la santfeliuenca Paula Somas.

A llarg del programa s’ha fet un repàs sobre la situació actual de la reivindicació de la Plataforma, que ha anat acompanyada de la intervenció de la santfeliuenca Paula Somas, estudiant d’Història de l’Art, qui ha fet un treball d’investigació sobre l’edifici de l’estació.

Paula Somas ha posat en evidència el desconeixement que hi ha sobre el valor patrimonial i estètic de l’edifici. En paraules seves ho ha descrit com un edifici amb valor històric. Durant quatre mesos d’investigació, en un primer moment no va trobar gaire informació sobre el seu valor patrimonial i estètic, entre altres coses perquè no està catalogat per l’Ajuntament, però estirant del fil ha anat trobant altres institucions que sí la contemplen en els seus catàlegs pel seu valor patrimonial, com és el cas d’Hispania Nostra.

Jaume Solé ha afegit que el fet que estigui catalogada per Hispania Nostra és important perquè destaca que és un edifici singular. La seva peculiaritat és la figura de l’autor, l’enginyer anglès Michel de Berger qui va portar el vapor a Catalunya. Ha estat un dels principals constructors de tren de l’àrea de Barcelona. En paraules de Solé, pel seu origen anglès, és com si una estació de Londres s’hagués construït a Sant Feliu. Té grans similituds amb les estacions angleses, cosa que no tenen altres estacions de l’època.

Passant al moment actual Somas ha destacat el comunicat d’ADIF de 2020, com un punt d’inflexió. En el comunicat ADIF explica que sí que es pot fer de nou l’edifici però no en aquest projecte perquè no se’ls hi va plantejar. L’estudi de Somas conclou que és compatible però no en aquet projecte. D’altra banda “vaig consultar la informació en el web de l’Ajuntament i no diuen mentides però no són del tot clars. Per aquest motiu vaig decidir anar a altres fonts.”

Si l’Ajuntament l’hagués protegit no estaríem en aquest punt, va afegir Jaume Solé: “Hem forçat l’Ajuntament a què contempli l’opció d’una rèplica. Davant l’imminent enderroc de l’edifici, la Plataforma es va reunir i ha optat per una rèplica perquè no és una mala opció.” El recent acord entre l’Ajuntament de Barcelona i l’Ajuntament de Sant Feliu, ha portat que el primer s’encarregui de la deconstrucció de l’edifici. Volem preservar els elements que dictaminin l’estudi de l’Ajuntament de Barcelona. Si es conserven aquests elements de mitjans del segle XIX i que es faci una reconstrucció. Des de la plataforma hem aconseguit posar l’estació en l’imaginari col·lectiu.”

Podeu escoltar l’entrevista sencera aquí.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada