Salvem l’Estació del tren
de Sant Feliu de Llobregat
Plataforma ciutadana en defensa del patrimoni històric col·lectiu de Sant Feliu


Castellano |  Entradas | Manifiesto 2019 |  Dictamen

L’Estació de Sant Feliu de Llobregat

Puja al tren per salvar una Estació amb 165 anys d’història!

L'arribada del ferrocarril l’any 1854 va comportar grans canvis a la nostra ciutat en la millora de la mobilitat, en la industrialització i en el comerç i d’intercanvi econòmic amb les altres poblacions, així com en la fesomia de la ciutat que es va expandir agafant com a eix vertebrador l’Estació del ferrocarril amb l’obertura de nous carrers. Ja des dels primers moments l’Estació es va convertir en el nou pol d’atenció del poble ja que tenia una intensa activitat comercial.

L’edifici de l’Estació té tres cossos, el central més gran s’utilitzava de sala d’espera i s’accedia a través d’un passadís des d’una de les naus laterals un cop comprat el bitllet a les taquilles. A la nau on avui hi ha el bar hi havia l’habitatge del cap d’estació. L'estació de Sant Feliu sorprèn per la forma en arc de mig punt de les seves portes i finestres de la façana del costat de l’andana. En el moment de la seva construcció un altre element que va cridar molt l’atenció fou l’arquitectura que seguí els models arquitectònics anglesos de l’època i la riquesa dels materials emprats per a la seva construcció i decoració.

Actualment l’edifici de l’Estació de Sant Feliu és, juntament amb els de Sant Andreu Comtal i Cornellà de Llobregat, el més antic de Catalunya i d’Espanya que es conserva en funcionament dels inicis del ferrocarril.

dijous, 10 de juny del 2021

L’estació de Sant Feliu, a debat en una taula rodona

L’edifici de l’estació de Sant Feliu de Llobregat ha estat motiu d’una taula rodona en què han participat reconegudes persones de diferents àmbits, l’arqueologia, l’arquitectura o l’enginyeria.

A la taula rodona s’ha debatut sobre la situació actual de l’estació i de l’edifici, que serà enderrocat properament per les obres de soterrament.

Tothom ha coincidit en què l’estació és important per la seva antiguitat, ja que va ser de les primeres que es van construir a la Península (1854). Les seves característiques arquitectòniques són semblants a les dels ferrocarrils anglesos, ja que va ser construïda per l’enginyer anglès De Berge inspirat en aquelles.

A partir d’aquí els participants donen la seva visió, des dels respectius àmbits, i argumenten aspectes històrics i arquitectòniques i decanten l’interès patrimonial i emocional de l’edifici.

Han intervingut Joan Carles Alay i Rodriguez, doctor arqueòleg, membre de la Societat Catalana d’Arqueologia i de l'Associació “SOS Monuments”; Marc Aureli Santos Ruiz, arquitecte i director d’Arquitectura Urbana i Patrimoni de l’Ajuntament de Barcelona; Josep M. Rovira i Ragué, enginyer industrial i expert en Patrimoni Ferroviari, i Jaume Solé, president de la Plataforma Salvem l’estació. Ha estat moderada per Jordi Rogent i Albiol, arquitecte director de l’equip redactor del P.E. i Catàleg de Sant Feliu de Llobregat (1988) i ex cap del Departament de Patrimoni de l’Ajuntament de Barcelona.

La taula rodona, que s’ha realitzat de forma telemática, ha estat organitzada per AMCTAIC (Associació del Museu de la Ciència la Tècnica i l’Arqueologia Industrial de Catalunya)


Taula Rodona “Patrimoni Ferroviari a Sant Feliu de Llobregat. La Plataforma Salvem l’Estació de Tren”

Ponents:
  • Jaume Solé Diaz, president de la Plataforma “Salvem l’Estació de Sant Feliu de Llobregat”
  • Joan Carles Alay i Rodrigue, doctor arqueòleg membre de la Societat Catalana d’Arqueologia i de l'Associació “SOS Monuments”
  • Marc Aureli Santos Ruiz, arquitecte i director d’Arquitectura Urbana i Patrimoni de l’Ajuntament de Barcelona
  • Josep M. Rovira i Ragué, enginyer industrial i expert en Patrimoni Ferroviari

Moderador: Jordi Rogent i Albiol, arquitecte director de l’equip redactor del P. E. i catàleg de Sant Feliu de Llobregat (1988) i ex cap del Departament de Patrimoni de l’Ajuntament de Barcelona

Organitza: AMCTAIC (Associació del Museu de la Ciència la Tècnica i l’Arqueologia Industrial de Catalunya)




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada