Salvem l’Estació del tren
de Sant Feliu de Llobregat
Plataforma ciutadana en defensa del patrimoni històric col·lectiu de Sant Feliu


Castellano |  Entradas | Manifiesto 2019 |  Dictamen

L’Estació de Sant Feliu de Llobregat

Puja al tren per salvar una Estació amb 165 anys d’història!

L'arribada del ferrocarril l’any 1854 va comportar grans canvis a la nostra ciutat en la millora de la mobilitat, en la industrialització i en el comerç i d’intercanvi econòmic amb les altres poblacions, així com en la fesomia de la ciutat que es va expandir agafant com a eix vertebrador l’Estació del ferrocarril amb l’obertura de nous carrers. Ja des dels primers moments l’Estació es va convertir en el nou pol d’atenció del poble ja que tenia una intensa activitat comercial.

L’edifici de l’Estació té tres cossos, el central més gran s’utilitzava de sala d’espera i s’accedia a través d’un passadís des d’una de les naus laterals un cop comprat el bitllet a les taquilles. A la nau on avui hi ha el bar hi havia l’habitatge del cap d’estació. L'estació de Sant Feliu sorprèn per la forma en arc de mig punt de les seves portes i finestres de la façana del costat de l’andana. En el moment de la seva construcció un altre element que va cridar molt l’atenció fou l’arquitectura que seguí els models arquitectònics anglesos de l’època i la riquesa dels materials emprats per a la seva construcció i decoració.

Actualment l’edifici de l’Estació de Sant Feliu és, juntament amb els de Sant Andreu Comtal i Cornellà de Llobregat, el més antic de Catalunya i d’Espanya que es conserva en funcionament dels inicis del ferrocarril.

divendres, 19 de novembre del 2021

L'Agrupació de Recerca i Estudis de Sant Feliu (ARES) vol una rèplica històrica fidedigna de l'estació i us demana el vot per l'opció 'A' de la consulta Associació ARES (Fet a Sant Feliu)

Cartes al director Fet a Sant Feliu


Associació ARES

Durant els treballs de confecció del Catàleg de Protecció del Patrimoni Arquitectònic iniciats l’any 1986 i conclosos el 1989, l’ARES va al·legar i presentar una esmena per la no inclusió de l’edifici de l’estació, de diversos edificis fabrils que conformaven el patrimoni industrial local i per l’absència en el catàleg dels jaciments arqueològics en aquesta eina de planejament. Les aportacions de l’ARES no es van tenir en compte i ni l’estació ni cap dels ponts originals de la via del 1854 es van incloure al catàleg, i van quedar sense protecció.

A l’inventari de Patrimoni Industrial realitzat pel Museu de la Ciència i la Tècnica de Catalunya, a través del Centre d’Estudis Comarcals del Baix Llobregat amb la cooperació de l’ARES, es va inventariar l’estació com un edifici a preservar de cara a les generacions futures pel seu valor en la revolució industrial que tingué lloc a partir de la segona meitat del segle XIX. Al 2004 amb motiu dels 150 anys de la inauguració de la línia de ferrocarril, l’ARES va participar en els actes i en l'organització de la caminada popular realitzada entre l’Hospitalet i Molins de Rei per commemorar la efemèrides i reivindicar el valor del patrimoni ferroviari conservat a Sant Feliu de Llobregat. L’any 2010 la nostra entitat es va adherir a la campanya endegada per la plataforma cívica Salvem l’Estació per evitar l’enderroc quan el soterrament i el perill de desaparició no eren imminents.

Durant els anys 2018 i 2019 l’ARES va participar en algun debat dins de la campanya Bye Bye Via, defensant la possibilitat de construir una rèplica històrica a partir d’una bona documentació arqueològica posant l’exemple del fals històric de la Granja la Ricarda del Prat de Llobregat. Durant la Setmana del Patrimoni de 2018, l'entitat, conjuntament amb Arrels Locals, va realitzar l’exposició itinerant “Una via enfront de la via” que va recórrer diverses sales d’exposicions del municipi i que es va completar amb una taula rodona a la sala de l’Ateneu amb diversos testimonis que al llarg dels anys han viscut enfront de la via. A partir de setembre de l’any 2019 l’ARES va participar i va donar suport a diverses accions de la Plataforma Salvem l’Estació aportant la seva visió de la realitat actual i del moment on érem amb un projecte de soterrament de les vies a punt d’execució que serà una millora llargament reivindicada per la ciutat de Sant Feliu, al qual no ens oposem en cap cas.

L'any 2020 la pandèmia mundial de la covid-19 ho va canviar i trastocar tot. El món es va aturar, la consulta sobre les diverses opcions per urbanitzar els espais que quedarien lliures després de soterrar les vies que s’havia de realitzar la tardor passada també s'aturà. El món vivia confinat a casa seva i no eren les millors condicions. Avançat el 2021 la situació pandèmica amb l'extensió de la vacunació massiva ha millorat i les obres del soterrament s'han iniciat. Durant aquest mes de novembre s’està fent la consulta per escollir una de les tres opcions per urbanitzar els terrenys que quedaran lliures.

A la mateixa consulta s'ha incorporat també una segona pregunta arran bàsicament de la reivindicació popular de la Plataforma Salvem l’Estació, a la qual l'ARES va donar suport amb l'adhesió al seu manifest manifest acordada a la reunió de junta del 29 de febrer de 2020 celebrada al mateix bar de l’estació de ferrocarril de Sant Feliu de Llobregat.

L'ARES va donar suport al manifest de la Plataforma Salvem l’Estació perquè inclou una futura reconstrucció fidedigna de l'edifici històric de l'estació. Una reconstrucció o rèplica que a més l'ARES vol que estigui fonamentada en uns estudis arqueològics previs a l'enderroc de l’edifici que s'hauran d'efectuar per permetre les obres de soterrament. L'ARES també demana que per permetre la rèplica històrica fidedigna es faci una deconstrucció de l'estació que permeti recuperar tots els elements originals que sigui possible reutilitzar a la rèplica.

Arribats a aquest punt, us podeu imaginar quina es la posició de la nostra entitat enfront de la pregunta que es realitza en aquesta consulta. Si volem recuperar aquestes peces, elements i fer estudis arqueològics no es pas per fer el memorial que proposa l'opció ‘B’, sinó per realitzar de nou l'estació, opció que queda recollida a l'opció ‘A’ de les que ofereix la consulta. Aquesta rèplica serà un nou equipament ple d'història i bons records on en un futur caldrà trobar-hi un ús ciutadà que si per nosaltres fos podria ser un museu o espai relacionat amb la memòria local, un espai dinàmic, modern i participatiu que tracti la memòria de forma rigorosa, i alhora lúdica, sense salabror ni nostàlgia, una eina alhora al servei de la integració i el coneixement de la història, perquè no es pot viure junts sense conèixer el passat comú.

Així doncs, des de l'Agrupació de Recerca i Estudis de Sant Feliu arribats a la tardor de 2021, seca i sense bolets a Collserola, us volem demanar que participeu activament a la consulta i que a l'opció per escollir entre la rèplica històrica (opció ‘A’) o bé el memorial (opció ‘B’), no ho dubteu i escolliu l'opció A. La posició de l'ARES no podia ser una altra atenent la llarga trajectòria per preservar el patrimoni arquitectònic, arqueològic, geològic i natural de la ciutat, una tasca que s'inicià ara fa 40 anys, al llunyà 1981 quan va fundar-se l'entitat. Participa a la consulta i vota per l’opció ‘A’.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada