Salvem l’Estació del tren
de Sant Feliu de Llobregat
Plataforma ciutadana en defensa del patrimoni històric col·lectiu de Sant Feliu


Castellano |  Entradas | Manifiesto 2019 |  Dictamen

L’Estació de Sant Feliu de Llobregat

Puja al tren per salvar una Estació amb 165 anys d’història!

L'arribada del ferrocarril l’any 1854 va comportar grans canvis a la nostra ciutat en la millora de la mobilitat, en la industrialització i en el comerç i d’intercanvi econòmic amb les altres poblacions, així com en la fesomia de la ciutat que es va expandir agafant com a eix vertebrador l’Estació del ferrocarril amb l’obertura de nous carrers. Ja des dels primers moments l’Estació es va convertir en el nou pol d’atenció del poble ja que tenia una intensa activitat comercial.

L’edifici de l’Estació té tres cossos, el central més gran s’utilitzava de sala d’espera i s’accedia a través d’un passadís des d’una de les naus laterals un cop comprat el bitllet a les taquilles. A la nau on avui hi ha el bar hi havia l’habitatge del cap d’estació. L'estació de Sant Feliu sorprèn per la forma en arc de mig punt de les seves portes i finestres de la façana del costat de l’andana. En el moment de la seva construcció un altre element que va cridar molt l’atenció fou l’arquitectura que seguí els models arquitectònics anglesos de l’època i la riquesa dels materials emprats per a la seva construcció i decoració.

Actualment l’edifici de l’Estació de Sant Feliu és, juntament amb els de Sant Andreu Comtal i Cornellà de Llobregat, el més antic de Catalunya i d’Espanya que es conserva en funcionament dels inicis del ferrocarril.

dilluns, 31 de juliol del 2023

Dues mocions per aturar l'oblit del patrimoni santfeliuenc

La plataforma Salvem l'Estació del Tren de Sant Feliu agraïm a les persones la seva confiança i el suport per continuar endavant en la defensa del patrimoni del ferrocarril de la nostra ciutat.

En el ple municipal del 27 de juliol es van presentar dues mocions relacionades amb la conservació de l'estació de tren amb motiu de les obres del soterrament. La primera va ser una moció ciutadana per a la salvaguarda i posada en valor del patrimoni ferroviari de Sant Feliu. I la segona, presentada per la Plataforma Salvem l'Estació del Tren de Sant Feliu, per a la conservació del patrimoni històric del ferrocarril de Sant Feliu: L'estació històrica del tren i el pont de la riera de la Salut, construccions de 1854.

La proposta instava a l'Ajuntament i als grups polítics de l'oposició a aprovar la creació d'una taula per estudiar les possibles alternatives per conservar el patrimoni històric ferroviari de la ciutat i estudiar la construcció d'una rèplica de l'estació història de 1854, un cop acabades les obres del soterrament, en un emplaçament diferent de l'actual. Jaume Solé, el portaveu de la plataforma, va insistir en el fet que "la consulta ciutadania no hauria de ser un entrebanc per parlar les coses,". Va recordar, a més, que "es tractava d'una consulta que el mateix govern actual va definir com a precipitada en aquell moment".

També instava a mantenir del pont de la riera de la Salut de 1854; integrant el pont històric en l'entorn de la nova urbanització. Des de la plataforma es va presentar la moció: "no parla ni mira enrere per fer retrets; mira el passat per construir un Sant Feliu del futur millor".

Des de l'equip de govern, es va rebutjar la moció; mentre que la resposta per part dels grups polítics de l'oposició; PP i Vox a favor i abstenció d'En Comú Podem i ERC.

La plataforma Salvem l'Estació del tren va insistir a mantenir el diàleg amb tots els grups polítics per imaginar solucions que permetin conservar el patrimoni històric. Tots els grups es van manifestar favorables i oberts al diàleg sobre el futur de l'edifici de l'estació del tren. Pel que fa a mantenir el pont de la riera de la Salut, la proposta va tenir una bona recepció per part de tots els grups polítics, i per això la plataforma valora molt positivament el debat en el ple municipal.

Aquí el text complet de la Moció i el text de la presentació al ple municipal.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada