Salvem l’Estació del tren
de Sant Feliu de Llobregat
Plataforma ciutadana en defensa del patrimoni històric col·lectiu de Sant Feliu


Castellano |  Entradas | Manifiesto 2019 |  Dictamen

L’Estació de Sant Feliu de Llobregat

Puja al tren per salvar una Estació amb 165 anys d’història!

L'arribada del ferrocarril l’any 1854 va comportar grans canvis a la nostra ciutat en la millora de la mobilitat, en la industrialització i en el comerç i d’intercanvi econòmic amb les altres poblacions, així com en la fesomia de la ciutat que es va expandir agafant com a eix vertebrador l’Estació del ferrocarril amb l’obertura de nous carrers. Ja des dels primers moments l’Estació es va convertir en el nou pol d’atenció del poble ja que tenia una intensa activitat comercial.

L’edifici de l’Estació té tres cossos, el central més gran s’utilitzava de sala d’espera i s’accedia a través d’un passadís des d’una de les naus laterals un cop comprat el bitllet a les taquilles. A la nau on avui hi ha el bar hi havia l’habitatge del cap d’estació. L'estació de Sant Feliu sorprèn per la forma en arc de mig punt de les seves portes i finestres de la façana del costat de l’andana. En el moment de la seva construcció un altre element que va cridar molt l’atenció fou l’arquitectura que seguí els models arquitectònics anglesos de l’època i la riquesa dels materials emprats per a la seva construcció i decoració.

Actualment l’edifici de l’Estació de Sant Feliu és, juntament amb els de Sant Andreu Comtal i Cornellà de Llobregat, el més antic de Catalunya i d’Espanya que es conserva en funcionament dels inicis del ferrocarril.

divendres, 8 de novembre del 2019

L’estació de tren de Sant Feliu de Llobregat serà enderrocada (La Premsa del Baix)

La plataforma “Salvem l’Estació de Tren” s’oposa a la voluntat de l’equip de govern de posar fi a un edifici històric de la ciutat

Un dels patrimonis culturals i arquitectònics de Sant Feliu de Llobregat està en perill. L’Ajuntament, aprofitant l’inici del soterrament de les vies de tren, té previst enderrocar històrica estació de tren. Un edifici amb 165 anys de vida que va ser una de les tres darreres construccions inicials de la línia que, actualment, queden dempeus amb una arquitectura que el fa única en el seu gènere, segons la Federació Catalana d’Amics del Ferrocarril


Ja són milers les veus que s’ha aixecat per aturar la ja ferma voluntat de l’equip de govern d’actuar sobre aquesta històrica instal·lació ferroviària. És per això que, des de fa uns anys la plataforma “Salvem l’Estació de Tren de Sant Feliu” -creada el 2010- treballa intensament per intentar evitar-ho. Precisament, el passat dimecres 6 de novembre, la plataforma va convocar una trobada a la plaça de la Vila per informar a la ciutadania de la ferma intenció que té l’Ajuntament.


Segons el cap visible de la plataforma Salvem l’estació de Tren de Sant Feliu, Jaume Solé, explica, juntament amb la plataforma, que l’enderroc “no es pot emmarcar ni excusar en cap altre concepte que en el de l’error polític, en el de l’oblit per falta d’interès i en el de la negació a assumir responsabilitats. El que el 2010 era negar una possibilitat, al 2019 ja és una realitat. Entre tots els partits ens han negat un debat per decidir el futur de l’estació: mantenir-la o enderrocar-la?”. A més, des de la plataforma es considera que amb governs del PSC i d’en Comú Podem-ICV “el destí de l’estació del tren de Sant Feliu no tenia cap possibilitat de sobreviure. Les presses pel soterrament van condemnar l’històric edifici, malgrat la voluntat de la ciutat de mantenir-lo.

És per això que la plataforma demana que “l’Ajuntament reconsideri l’enderroc de l’Estació i obri un procés on s’avaluï la viabilitat tècnica per mantenir aquest edifici representatiu de la memòria històrica i del patrimoni arquitectònic de la nostra ciutat i sigui inclòs en el catàleg del patrimoni local i declarat Bé Cultural d’Interès Local, i que un cop fet el soterrament es facin les obres de rehabilitació adients per recuperar el seu aspecte original i donar-li un ús per a la ciutadania i les entitats de la ciutat.”. D’altra banda, manifesta que “volem que l’estació continuí sent punt de referència de la ciutat com a eix dinamitzador de la vida social i símbol d’arrelament i sentiment de pertinença a la ciutat que a més dóna nom a la plaça que la presideix.” 


Resposta de l'alcaldessa

L'alcaldessa de Sant Feliu de Llobregat, Lídia Muñoz, ha volgut deixar clar el posicionament de l'Ajuntament davant d'aquest tema. "Primer, vull deixar clar que l'estació no l'enderroca l'Ajuntament, ho fa ADIF en base al projecte de soterrament. Com a Ajuntament vam demanar a ADIF en el seu moment, que s'estudiés la viabilitat del manteniment de l'edifici. La resposta d'ADIF va ser que per fer-ho calia abordar l'elaboració d'un nou projecte, fet que implicaria endarrerir el soterrament sense data i fins i tot córrer el risc de que aquest no es realitzés, un risc inassumible per al futur de la nostra ciutat, després de 40 anys de lluita", ha explicat l'alcaldessa.

Muñoz també ha volgut explicar que "aquesta informació que ara comparteixo amb vosaltres, ja es va donar a l'acte de presentació del projecte, que es va fer a la Sala Ibèria en el seu dia, en el que hi havia els responsables d'ADIF i al que van assistir centenars de persones, així com en el procés de participació que es va desenvolupar al llarg del 2018. Igualment, a la setmana del patrimoni de setembre del 2018, es va organitzar un debat específic sobre l'estació. En aquest debat es van detallar els aspectes tècnics que feien inviable mantenir l'estació i també es va debatre, amb la participació d'especialistes en patrimoni, les alternatives per recuperar la memòria de l'edifici."

L'alcaldessa també ha volgut desgranar algunes de les conclusions d'aquesta jornada, una d'elles que "l'estació ha estat molt modificada al llarg dels anys, i ha perdut gran part del seu valor patrimonial". No obstant, Muñoz té clar "que cal buscar alternatives per recuperar i preservar la seva memòria". En aquest marc, l'alcaldessa de la capital del Baix Llobregat ha volgut aclarir que "malauradament, ni en les sessions del procés participatiu, ni a la setmana del patrimoni, hi va participar la Plataforma Salvem l'Estació, malgrat ens hagués agradat molt comptar-hi." 


Per acabar, Muñoz ha volgut transmetre el compromís del Govern de la ciutat amb aquesta preservació de la memoria de l'edifici de l'estació, aclarint també que entre les diverses premisses que han de complir els equips que es presentin al concurs d'idees, que Sant Feliu està celebrant per a decidir la urbanització del futur de la zona que s'alliberarà de les vies, hi ha el d'estudiar una proposta de quina opció pot ser la millor i més sostenible, per preservar la memòria de l'estació, així com d'altres elements memorialístics també d'homenatge a les víctimes d'atropellament, que també s'estan estudiant. 

Una mica d’història 

L’Estació és un llegat històric de l’any 1854, en què es va posar en marxa la línia del ferrocarril Barcelona–Molins de Rei. Va ser la tercera que es va inaugurar a Catalunya, després de la de Mataró i la de Granollers, i la primera de via doble de la seva època.




En l’actualitat l’Estació de Sant Feliu és, juntament amb Molins de Rei i Cornellà, la més antiga de Catalunya i de l’Estat Espanyol que es conserva. A més, l’edifici forma part de la ruta del Patrimoni Modernista de Sant Feliu i figura a l’inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya.

Llegir a La Premsa del Baix

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada