Salvem l’Estació del tren
de Sant Feliu de Llobregat
Plataforma ciutadana en defensa del patrimoni històric col·lectiu de Sant Feliu


Castellano |  Entradas | Manifiesto 2019 |  Dictamen

L’Estació de Sant Feliu de Llobregat

Puja al tren per salvar una Estació amb 165 anys d’història!

L'arribada del ferrocarril l’any 1854 va comportar grans canvis a la nostra ciutat en la millora de la mobilitat, en la industrialització i en el comerç i d’intercanvi econòmic amb les altres poblacions, així com en la fesomia de la ciutat que es va expandir agafant com a eix vertebrador l’Estació del ferrocarril amb l’obertura de nous carrers. Ja des dels primers moments l’Estació es va convertir en el nou pol d’atenció del poble ja que tenia una intensa activitat comercial.

L’edifici de l’Estació té tres cossos, el central més gran s’utilitzava de sala d’espera i s’accedia a través d’un passadís des d’una de les naus laterals un cop comprat el bitllet a les taquilles. A la nau on avui hi ha el bar hi havia l’habitatge del cap d’estació. L'estació de Sant Feliu sorprèn per la forma en arc de mig punt de les seves portes i finestres de la façana del costat de l’andana. En el moment de la seva construcció un altre element que va cridar molt l’atenció fou l’arquitectura que seguí els models arquitectònics anglesos de l’època i la riquesa dels materials emprats per a la seva construcció i decoració.

Actualment l’edifici de l’Estació de Sant Feliu és, juntament amb els de Sant Andreu Comtal i Cornellà de Llobregat, el més antic de Catalunya i d’Espanya que es conserva en funcionament dels inicis del ferrocarril.

dijous, 25 de juny del 2020

El CEB s’adhereix a la campanya de suport en defensa de la estació de tren de Sant Feliu


Adjuntem el text aprovat pel Centre d’Estudis Beguetans donant suport a la Plataforma Salvem l’Estació.

Ara fa 10 anys la junta del Centre d’Estudis Beguetans va donar suport a la campanya que llavors es va encetar per al salvament de l’antiga estació de tren de Sant Feliu. Amb aquest escrit ens ratifiquem en aquella decisió alhora que volem expressar la nostra tristesa pel fet que llavors no s’hagués resolt, declarant-la BCIL tal com vam proposar i modificant el projecte de soterrament per tal d’evitar el seu soterrament. Ara ja és tard per tot això, i la plataforma creada per la seva defensa sol·licita que es deconstrueixi i posteriorment es reconstrueixi per tal de conservar-la. També donem suport a aquesta opció si actualment és la única possible per a garantir-ne la seva conservació.

S’han donat ja molts arguments importants per a preservar-la, destacant-ne el seu valor històric quasi únic, i poc hi podem afegir a aquestes alçades. En aquesta línia però, volem explicar un exemple local de com una altra estació del Baix Llobregat del mateix segle XIX (però quasi 50 anys posterior a la de S. Feliu) va suposar un gran canvi al nostre poble malgrat no disposar de tren. Així, l’any 1881 es va inaugurar la línia de Barcelona a Valls i Vilanova amb una de les seves estacions a Gavà. Fins llavors, l’accés a Begues des de Barcelona es feia per l’antic camí ral medieval que venia de Sant Boi i Sant Climent, mentre que per baixar a Gavà havia un altre camí local que ho feia per la Clota i la Sentiu. La proximitat de l’estació de Gavà a Begues va fer que es projectes i construís una carretera moderna per a accedir-hi. La nova carretera es va inaugurar l’any 1986 fent-la passar per Bruguers enlloc de per la Clota, i des de llavors és el principal accés al nostre municipi. De no haver-se construït aquella línia i estació a Gavà, Begues probablement hauria trigat molts anys a disposar d’una bona carretera d’accés (probablement per Sant Climent com ja s’havia projectat, cosa que també hauria suposat un canvi radical en aquest poble en quedar travessat per una carretera supralocal), i per tant el desenvolupament de Begues es va poder avançar. També és probable que la connexió amb Gavà hagués trigat molts més anys a fer-se (potser s’hauria fet seguint el camí vell de la Clota, ara un paratge tranquil i molt estimat pels beguetans), i per tant, tant l’estructura i creixement del poble com les relacions de veïnatge amb altres municipis del Baix Llobregat es van veure alterades per la construcció d’aquella estació.

Conservar per tant aquests bells elements arquitectònics ens permeten mantenir i entendre molts lligams històrics amb el passat de la comarca, alhora que ens permeten preservar elements singulars, avançats, carismàtics i representatius d’un poble que en aquella època destacaven entre tota la resta.

Centre d’Estudis Beguetans, 18 de juny de 2020
Entitat guanyadora del premi “Josep Mª Jujol i Gibert de Preservació del Patrimoni”.
VI premis de Reconeixement Cultural del Baix Llobregat, CECBLL 2009.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada