El projecte de soterrament de les vies per ADIF obliga a enderrocar l’edifici històric
Raúl Vázquez Navarro
Estudiant de Periodisme de la Universitat Autònoma de Barcelona
L’alcaldessa de Sant Feliu de Llobregat, Lídia Muñoz, i la tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz, han signat el passat dimecres 23 de desembre un projecte en comú per treballar en la conservació patrimonial de l’Estació de trens de la ciutat, que es veurà afectada pel soterrament de les vies.
Segons l’acord, l’Ajuntament de Barcelona “donarà suport tècnic per elaborar una memòria completa de l’edifici de l’estació”. La memòria incorporarà “documents, plànols i fotografies d’un alt nivell de detall de l’estat actual de l’edifici” i permetrà “l’elaboració d’un estudi històric exhaustiu” així com “la plasmació del procés d’evolució constructiva de l’edifici al llarg de la seva història”. La durada de l’acord serà de quatre anys, al llarg dels quals les dues administracions treballaran en conjunt per fer “un estudi patrimonial i artístic dels elements de l’estació”.
L’Ajuntament de Sant Feliu ha publicat una nota de premsa on afirma que “vol mantenir la memòria de l’edifici”. Per fer-ho possible, explica que “la Direcció d’Arquitectura Urbana i Patrimoni de Barcelona col·laborarà amb Sant Feliu, que no disposa de departament de patrimoni propi”. Tanmateix, explica que ”l’acord se suma al llistat d’iniciatives per protegir l’estació impulsades pel govern municipal” entre les quals destaca “l’elaboració d’un pla de desmuntatge controlat per preservar tots aquells elements d’interès patrimonial”.
Aquest acord arriba després de la pressió realitzada per part de la Plataforma “Salvem l’Estació del Tren de Sant Feliu”. En Jaume Solé, impulsor del moviment, explica que el projecte neix l’any 2010 amb l’objectiu d’aturar l’enderrocament de l’edifici, segons preveu el projecte de soterrament de les vies del tren, elaborat per ADIF l’any 2010. Amb la publicació d’aquest acord, Solé fa una valoració “molt positiva” perquè implicarà que “l’Ajuntament de Barcelona s’encarregui de dirigir el projecte”. Tot i així, no estan d’acord amb que la desconstrucció la realitzi un arquitecte, i no un arqueòleg. Així doncs, defensen que “el consistori santfeliuenc podria haver treballat més per aconseguir una conservació total”.
Des del 2010, la plataforma ha defensat el valor patrimonial de l’estació, una de les quatre més antigues d’Espanya, datada del 1854. Al llarg d’aquests anys, ha aconseguit diversos objectius, com la declaració a favor de la conservació de l’edifici per part de la Comissió de Patrimoni del Centre d’Estudis del Baix Llobregat o l’acord d’aquest passat 23 de desembre, el qual es tracta, segons Solé, d’“un nou èxit de la ciutadania de Sant Feliu”.
Raúl Vázquez Navarro
Estudiant de Periodisme de la Universitat Autònoma de Barcelona
L’alcaldessa de Sant Feliu de Llobregat, Lídia Muñoz, i la tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz, han signat el passat dimecres 23 de desembre un projecte en comú per treballar en la conservació patrimonial de l’Estació de trens de la ciutat, que es veurà afectada pel soterrament de les vies.
Segons l’acord, l’Ajuntament de Barcelona “donarà suport tècnic per elaborar una memòria completa de l’edifici de l’estació”. La memòria incorporarà “documents, plànols i fotografies d’un alt nivell de detall de l’estat actual de l’edifici” i permetrà “l’elaboració d’un estudi històric exhaustiu” així com “la plasmació del procés d’evolució constructiva de l’edifici al llarg de la seva història”. La durada de l’acord serà de quatre anys, al llarg dels quals les dues administracions treballaran en conjunt per fer “un estudi patrimonial i artístic dels elements de l’estació”.
L’Ajuntament de Sant Feliu ha publicat una nota de premsa on afirma que “vol mantenir la memòria de l’edifici”. Per fer-ho possible, explica que “la Direcció d’Arquitectura Urbana i Patrimoni de Barcelona col·laborarà amb Sant Feliu, que no disposa de departament de patrimoni propi”. Tanmateix, explica que ”l’acord se suma al llistat d’iniciatives per protegir l’estació impulsades pel govern municipal” entre les quals destaca “l’elaboració d’un pla de desmuntatge controlat per preservar tots aquells elements d’interès patrimonial”.
Aquest acord arriba després de la pressió realitzada per part de la Plataforma “Salvem l’Estació del Tren de Sant Feliu”. En Jaume Solé, impulsor del moviment, explica que el projecte neix l’any 2010 amb l’objectiu d’aturar l’enderrocament de l’edifici, segons preveu el projecte de soterrament de les vies del tren, elaborat per ADIF l’any 2010. Amb la publicació d’aquest acord, Solé fa una valoració “molt positiva” perquè implicarà que “l’Ajuntament de Barcelona s’encarregui de dirigir el projecte”. Tot i així, no estan d’acord amb que la desconstrucció la realitzi un arquitecte, i no un arqueòleg. Així doncs, defensen que “el consistori santfeliuenc podria haver treballat més per aconseguir una conservació total”.
Des del 2010, la plataforma ha defensat el valor patrimonial de l’estació, una de les quatre més antigues d’Espanya, datada del 1854. Al llarg d’aquests anys, ha aconseguit diversos objectius, com la declaració a favor de la conservació de l’edifici per part de la Comissió de Patrimoni del Centre d’Estudis del Baix Llobregat o l’acord d’aquest passat 23 de desembre, el qual es tracta, segons Solé, d’“un nou èxit de la ciutadania de Sant Feliu”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada