Salvem l’Estació del tren
de Sant Feliu de Llobregat
Plataforma ciutadana en defensa del patrimoni històric col·lectiu de Sant Feliu


Castellano |  Entradas | Manifiesto 2019 |  Dictamen

L’Estació de Sant Feliu de Llobregat

Puja al tren per salvar una Estació amb 165 anys d’història!

L'arribada del ferrocarril l’any 1854 va comportar grans canvis a la nostra ciutat en la millora de la mobilitat, en la industrialització i en el comerç i d’intercanvi econòmic amb les altres poblacions, així com en la fesomia de la ciutat que es va expandir agafant com a eix vertebrador l’Estació del ferrocarril amb l’obertura de nous carrers. Ja des dels primers moments l’Estació es va convertir en el nou pol d’atenció del poble ja que tenia una intensa activitat comercial.

L’edifici de l’Estació té tres cossos, el central més gran s’utilitzava de sala d’espera i s’accedia a través d’un passadís des d’una de les naus laterals un cop comprat el bitllet a les taquilles. A la nau on avui hi ha el bar hi havia l’habitatge del cap d’estació. L'estació de Sant Feliu sorprèn per la forma en arc de mig punt de les seves portes i finestres de la façana del costat de l’andana. En el moment de la seva construcció un altre element que va cridar molt l’atenció fou l’arquitectura que seguí els models arquitectònics anglesos de l’època i la riquesa dels materials emprats per a la seva construcció i decoració.

Actualment l’edifici de l’Estació de Sant Feliu és, juntament amb els de Sant Andreu Comtal i Cornellà de Llobregat, el més antic de Catalunya i d’Espanya que es conserva en funcionament dels inicis del ferrocarril.

dilluns, 15 de febrer del 2021

Sant Feliu aconsegueix un acord amb l’ajuntament de Barcelona per conservar elements patrimonials de l’estació de rodalies

El projecte de soterrament de les vies per ADIF obliga a enderrocar l’edifici històric


Raúl Vázquez Navarro
Estudiant de Periodisme de la Universitat Autònoma de Barcelona


L’alcaldessa de Sant Feliu de Llobregat, Lídia Muñoz, i la tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz, han signat el passat dimecres 23 de desembre un projecte en comú per treballar en la conservació patrimonial de l’Estació de trens de la ciutat, que es veurà afectada pel soterrament de les vies.

Segons l’acord, l’Ajuntament de Barcelona “donarà suport tècnic per elaborar una memòria completa de l’edifici de l’estació”. La memòria incorporarà “documents, plànols i fotografies d’un alt nivell de detall de l’estat actual de l’edifici” i permetrà “l’elaboració d’un estudi històric exhaustiu” així com “la plasmació del procés d’evolució constructiva de l’edifici al llarg de la seva història”. La durada de l’acord serà de quatre anys, al llarg dels quals les dues administracions treballaran en conjunt per fer “un estudi patrimonial i artístic dels elements de l’estació”.

L’Ajuntament de Sant Feliu ha publicat una nota de premsa on afirma que “vol mantenir la memòria de l’edifici”. Per fer-ho possible, explica que “la Direcció d’Arquitectura Urbana i Patrimoni de Barcelona col·laborarà amb Sant Feliu, que no disposa de departament de patrimoni propi”. Tanmateix, explica que ”l’acord se suma al llistat d’iniciatives per protegir l’estació impulsades pel govern municipal” entre les quals destaca “l’elaboració d’un pla de desmuntatge controlat per preservar tots aquells elements d’interès patrimonial”.

Aquest acord arriba després de la pressió realitzada per part de la Plataforma “Salvem l’Estació del Tren de Sant Feliu”. En Jaume Solé, impulsor del moviment, explica que el projecte neix l’any 2010 amb l’objectiu d’aturar l’enderrocament de l’edifici, segons preveu el projecte de soterrament de les vies del tren, elaborat per ADIF l’any 2010. Amb la publicació d’aquest acord, Solé fa una valoració “molt positiva” perquè implicarà que “l’Ajuntament de Barcelona s’encarregui de dirigir el projecte”. Tot i així, no estan d’acord amb que la desconstrucció la realitzi un arquitecte, i no un arqueòleg. Així doncs, defensen que “el consistori santfeliuenc podria haver treballat més per aconseguir una conservació total”.

Des del 2010, la plataforma ha defensat el valor patrimonial de l’estació, una de les quatre més antigues d’Espanya, datada del 1854. Al llarg d’aquests anys, ha aconseguit diversos objectius, com la declaració a favor de la conservació de l’edifici per part de la Comissió de Patrimoni del Centre d’Estudis del Baix Llobregat o l’acord d’aquest passat 23 de desembre, el qual es tracta, segons Solé, d’“un nou èxit de la ciutadania de Sant Feliu”.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada