Salvem l’Estació del tren
de Sant Feliu de Llobregat
Plataforma ciutadana en defensa del patrimoni històric col·lectiu de Sant Feliu


Castellano |  Entradas | Manifiesto 2019 |  Dictamen

L’Estació de Sant Feliu de Llobregat

Puja al tren per salvar una Estació amb 165 anys d’història!

L'arribada del ferrocarril l’any 1854 va comportar grans canvis a la nostra ciutat en la millora de la mobilitat, en la industrialització i en el comerç i d’intercanvi econòmic amb les altres poblacions, així com en la fesomia de la ciutat que es va expandir agafant com a eix vertebrador l’Estació del ferrocarril amb l’obertura de nous carrers. Ja des dels primers moments l’Estació es va convertir en el nou pol d’atenció del poble ja que tenia una intensa activitat comercial.

L’edifici de l’Estació té tres cossos, el central més gran s’utilitzava de sala d’espera i s’accedia a través d’un passadís des d’una de les naus laterals un cop comprat el bitllet a les taquilles. A la nau on avui hi ha el bar hi havia l’habitatge del cap d’estació. L'estació de Sant Feliu sorprèn per la forma en arc de mig punt de les seves portes i finestres de la façana del costat de l’andana. En el moment de la seva construcció un altre element que va cridar molt l’atenció fou l’arquitectura que seguí els models arquitectònics anglesos de l’època i la riquesa dels materials emprats per a la seva construcció i decoració.

Actualment l’edifici de l’Estació de Sant Feliu és, juntament amb els de Sant Andreu Comtal i Cornellà de Llobregat, el més antic de Catalunya i d’Espanya que es conserva en funcionament dels inicis del ferrocarril.

dimecres, 28 d’abril de 2021

El programa La Metro de TVE Catalunya es fa ressò de la campanya per salvar l’estació

En una entrevista en la que s’ha copsat l’opinió de diferents actors de la ciutat, el programa La Metro de TVE Catalunya davant la controvèrsia entre els veïns i veïnes i l’Ajuntament pel manteniment de l’edifici de l’estació després del soterrament de les vies.

Han participat Jaume Solé, portaveu de la Plataforma Salvem l’Estació, Jordi Amigó, de l’Agrupació de Recerca i Estudis de Sant Feliu (ARES), i Manel Martínez, regidor de Cultura de l’Ajuntament.

Per a Jaume Solé “l’estació significa arrelament i és un símbol d’identitat per a la ciutat. Fa deu anys que portem a terme iniciatives per poder conservar-la. En el 2008 quan el Ministeri va tirar endavant el soterrament definitivament vam proposar la deconstrucció de l’edifici per tal que tornès a ser com era el 1854 i conservar així una de les estacions més antigues de l’Estat.”

El punt de vista històric ha anat a càrrec de Jordi Amigó: “l’estació és un edifici del segle XIX, del 1854, que va permetre la industrialització del municipi, amb les fàbriques de can Bertrand, o can Corrons. Eren fàbriques tèxtils que els hi va permetre treure la matèria elaborada. A més la ciutat és filla de l’estació. Va ser decretada capital del districte judicial. També va poder exportar la producció agrària i les roses. Ha permès i permet que les persones de Sant Feliu puguin anar i tornar a treballar a Barcelona, però també ha creat una xarxa de vies que ha dividit la ciutat.”

Per la seva part Manel Martínez, regidor de Cultura, ha explicat el posicionament de l’Ajuntament. A la pregunta perquè no es va incloure l’estació en el Catàleg de Patrimoni de 1989, ha explicat que “quan es va fer els edificis industrials no s’hi van incloure, a part que aquest edifici era d’ADIF.”

Preguntat sobre les alternatives que té l’Ajuntament ha respost que “l’Ajuntament es va posar a treballar en tot el que comportava el soterrment: l’estació i els elements d’interès. La construcció d’una rèplica és una de les opcions i estem estudiant cada una d’elles.”

“Les alternatives que valora l’Ajuntament són: la reconstrucció total, la parcial i un espai de memòria. En funció d’això serà una decisió que s’ha de prendre amb el conjunt de la ciutadania.”

Podeu escoltar l’entrevista sencera aquí.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada