Salvem l’Estació del tren
de Sant Feliu de Llobregat
Plataforma ciutadana en defensa del patrimoni històric col·lectiu de Sant Feliu


Castellano |  Entradas | Manifiesto 2019 |  Dictamen

L’Estació de Sant Feliu de Llobregat

Puja al tren per salvar una Estació amb 165 anys d’història!

L'arribada del ferrocarril l’any 1854 va comportar grans canvis a la nostra ciutat en la millora de la mobilitat, en la industrialització i en el comerç i d’intercanvi econòmic amb les altres poblacions, així com en la fesomia de la ciutat que es va expandir agafant com a eix vertebrador l’Estació del ferrocarril amb l’obertura de nous carrers. Ja des dels primers moments l’Estació es va convertir en el nou pol d’atenció del poble ja que tenia una intensa activitat comercial.

L’edifici de l’Estació té tres cossos, el central més gran s’utilitzava de sala d’espera i s’accedia a través d’un passadís des d’una de les naus laterals un cop comprat el bitllet a les taquilles. A la nau on avui hi ha el bar hi havia l’habitatge del cap d’estació. L'estació de Sant Feliu sorprèn per la forma en arc de mig punt de les seves portes i finestres de la façana del costat de l’andana. En el moment de la seva construcció un altre element que va cridar molt l’atenció fou l’arquitectura que seguí els models arquitectònics anglesos de l’època i la riquesa dels materials emprats per a la seva construcció i decoració.

Actualment l’edifici de l’Estació de Sant Feliu és, juntament amb els de Sant Andreu Comtal i Cornellà de Llobregat, el més antic de Catalunya i d’Espanya que es conserva en funcionament dels inicis del ferrocarril.

dimarts, 22 de juny del 2021

La Plataforma Salvem l'Estació de Sant Feliu demana suport als partits “per culminar el gran èxit del soterrament amb la reconstrucció de l'estació del tren” (Llobregat Digital)


Després de molts anys d'il·lusions i desenganys per fi aquest desig arrelarà amb l'inici immediat de les obres.

Llegir a Llobregat Digital


Amb la notícia de l'inici de les obres del soterrament es complirà un dels somnis més desitjats per a la gent que viu o treballa a Sant Feliu, el desitjat i tan necessari soterrament de les vies ja no és intangible, “lamentablement hem perdut persones a les que caldrà reconèixer.”

Des de la Plataforma “ens alegrem d'aquest èxit de la ciutadania de Sant Feliu i de l'esforç de moltes dones i homes que han passat pel consistori i han canalitzat entre totes i tots el desig de la ciutat.”

Durant els darrers onze anys, “ens hem marcat tres grans objectius: primer vèncer les reticències i la negació al reconeixement de la nostra estació com un element importantíssim del patrimoni industrial ferroviari de la comarca del Baix Llobregat.”

El valor patrimonial de l'edifici ha estat reconegut durant aquests anys per les institucions i associacions més destacades del país i d'Europa; des del dictamen de la Comissió Cívica de Patrimoni del Baix Llobregat, passant pels informes favorables de l'Institut d'Estudis Catalans, la Societat Catalana d'Arqueologia, la TICCIH Internacional i molts d'altres.

El passat més d'abril, la direcció General del Patrimoni Cultural de la Generalitat de Catalunya va redactar un informe reconeixent l'interès patrimonial i recomanant la seva preservació de l'edifici.

El segon objectiu era posar en valor el patrimoni ferroviari en l'imaginari col•lectiu de la ciutadania de Sant Feliu, el suport mostrat per entitats, associacions i la ciutadania de la ciutat, constata que hi ha un gran suport i estima pel manteniment de l'edifici de l'estació un cop soterrades les vies del tren.

El tercer objectiu era aconseguir el suport institucional a la reconstrucció de l'edifici a partir dels elements de valor patrimonial, "l'èxit de la campanya la vam assolir el passat mes de desembre, amb la signatura de l'acord entre els ajuntaments de Barcelona i de Sant Feliu per a la desconstrucció controlada de l'edifici, l'estudi dels elements de valor patrimonial i la salvaguarda d'aquests elements arquitectònics i històrics.”

Amb la intervenció de l'Ajuntament de Barcelona, la Plataforma va aconseguir fer realitat la possibilitat de la reconstrucció un cop acabades les obres del soterrament. L'anunci de l'alcaldessa, Lídia Muñoz, d'una consulta ciutadana sobre el futur de l'edifici i la seva reconstrucció, focalitza el debat en l'element més important de la democràcia de proximitat: la ciutadania.

Per tant, com a representants polítics dels ciutadans, “ens posem a la vostra disposició per, de nou, explicar-vos el projecte de la Plataforma i la campanya que iniciem amb la finalitat de fer una realitat la reconstrucció de l'edifici històric un cop soterrades les vies, de la que us volem fer partícips.”

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada