Salvem l’Estació del tren
de Sant Feliu de Llobregat
Plataforma ciutadana en defensa del patrimoni històric col·lectiu de Sant Feliu


Castellano |  Entradas | Manifiesto 2019 |  Dictamen

L’Estació de Sant Feliu de Llobregat

Puja al tren per salvar una Estació amb 165 anys d’història!

L'arribada del ferrocarril l’any 1854 va comportar grans canvis a la nostra ciutat en la millora de la mobilitat, en la industrialització i en el comerç i d’intercanvi econòmic amb les altres poblacions, així com en la fesomia de la ciutat que es va expandir agafant com a eix vertebrador l’Estació del ferrocarril amb l’obertura de nous carrers. Ja des dels primers moments l’Estació es va convertir en el nou pol d’atenció del poble ja que tenia una intensa activitat comercial.

L’edifici de l’Estació té tres cossos, el central més gran s’utilitzava de sala d’espera i s’accedia a través d’un passadís des d’una de les naus laterals un cop comprat el bitllet a les taquilles. A la nau on avui hi ha el bar hi havia l’habitatge del cap d’estació. L'estació de Sant Feliu sorprèn per la forma en arc de mig punt de les seves portes i finestres de la façana del costat de l’andana. En el moment de la seva construcció un altre element que va cridar molt l’atenció fou l’arquitectura que seguí els models arquitectònics anglesos de l’època i la riquesa dels materials emprats per a la seva construcció i decoració.

Actualment l’edifici de l’Estació de Sant Feliu és, juntament amb els de Sant Andreu Comtal i Cornellà de Llobregat, el més antic de Catalunya i d’Espanya que es conserva en funcionament dels inicis del ferrocarril.

dijous, 24 de juny del 2021

ETV dona veu a la Plataforma per salvar l’estació

El programa Fet a mida d’ETV ha entrevistat diferents representants de la Plataforma Salvem l’Estació que han argumentat la necessitat de reconstruir l’edifici de l’estació com un bé patrimonial de Sant Feliu

Jaume Solé: “L’estació és compatible amb el soterrament”

Solé, president de la Plataforma, ha explicat que el projecte de la Plataforma es va iniciar l’any 2010 amb el projecte de soterrament i va ser aleshores quan la gent de Sant Feliu i la Plataforma ens van adonar que s’enderrocava l’edifici. Des de llavors la Plataforma ha estat treballant pel seu manteniment.

Al 2021 el soterrament ja és una realitat i arribats a aquest punt la única solució passa per desmuntar l’edifici, preservar els elements històrics i un cop acabat el soterrament fer-ne la reconstrucció.

Des del punt de vista de Jaume Solé el consistori no ha posat molta il·lusió i a través de la pressió ciutadana i de la Plataforma ha optat per fer una consulta ciutadana preguntant què vol fer la ciutadana amb l’edifici de l’estació.

Joaquim Pahissa: “Té una línia arquitectònica igual a la d’altres edificis que també estan preservats, com l’estació de Molins”

Per a Joaquim Pahissa, president de l’Agrupació de Recerca i Estudis de Sant Feliu, és un edifici emblemàtic i central de Sant Feliu. És un punt de trobada, que l’han fet servir moltes generacions. Té una línia arquitectònica igual que d’altres edificis que també estan preservats, com les de Molins i Cornellà, i va impulsar l’economia i la indústria locals.

Victòria Garcia: “Més de 100 organitzacions locals ens recolzen, a més de comarcals i internacionals”

Garcia, membre de la Plataforma, explica que des de que es va crear es lluita per mantenir l’edifici, símbol de la ciutat i part de la seva història. S’imagina l’estació després del soterrament el més semblant al que és ara, mantenint tots els elements que tenen més valor.

Es perdria molt al Baix Llobregat que altres estacions de la comarca com Cornellà i Molins de Rei es mantinguessin i la de Sant Feliu quedés fora.

Podeu escoltar l’entrevista sencera aquí.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada