Salvem l’Estació del tren
de Sant Feliu de Llobregat
Plataforma ciutadana en defensa del patrimoni històric col·lectiu de Sant Feliu


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L’Estació de Sant Feliu de Llobregat

Puja al tren per salvar una Estació amb 165 anys d’història!

L'arribada del ferrocarril l’any 1854 va comportar grans canvis a la nostra ciutat en la millora de la mobilitat, en la industrialització i en el comerç i d’intercanvi econòmic amb les altres poblacions, així com en la fesomia de la ciutat que es va expandir agafant com a eix vertebrador l’Estació del ferrocarril amb l’obertura de nous carrers. Ja des dels primers moments l’Estació es va convertir en el nou pol d’atenció del poble ja que tenia una intensa activitat comercial.

L’edifici de l’Estació té tres cossos, el central més gran s’utilitzava de sala d’espera i s’accedia a través d’un passadís des d’una de les naus laterals un cop comprat el bitllet a les taquilles. A la nau on avui hi ha el bar hi havia l’habitatge del cap d’estació. L'estació de Sant Feliu sorprèn per la forma en arc de mig punt de les seves portes i finestres de la façana del costat de l’andana. En el moment de la seva construcció un altre element que va cridar molt l’atenció fou l’arquitectura que seguí els models arquitectònics anglesos de l’època i la riquesa dels materials emprats per a la seva construcció i decoració.

Actualment l’edifici de l’Estació de Sant Feliu és, juntament amb els de Sant Andreu Comtal i Cornellà de Llobregat, el més antic de Catalunya i d’Espanya que es conserva en funcionament dels inicis del ferrocarril.

dimarts, 22 de setembre del 2020

Hispania Nostra añade la estación de Sant Feliu de Llobregat a la lista roja del patrimonio (La Vanguardia)

Esta asociación reivindica el desmonte y la posterior reconstrucción del edificio


EFE
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La asociación de defensa del patrimonio Hispania Nostra ha añadido la estación de ferrocarril de Sant Feliu de Llobregat, inaugurada en 1854 y una de las más antiguas de España, en la Lista Roja del Patrimonio ante el riesgo “inminente” de demolición por el soterramiento de las vías.

“La demolición constituye una gran pérdida para el patrimonio de la ciudad, de la historia industrial de la comarca del Baix Llobregat, de Catalunya y de toda España”, ha explicado en un comunicado la asociación, que en su Lista Roja del Patrimonio recoge cerca de 800 monumentos españoles que corren riesgo de desaparecer.

La entidad ha criticado tanto a Adif como al Ayuntamiento del municipio por no haber valorado ni estudiado alternativas a la demolición del edificio y ha señalado que existen ejemplos de obras de soterramiento de vías que han conservado estaciones históricas, como en los municipios barceloneses de Vilafranca del Penedès, Vic, Sabadell o Terrassa.

“La estación de Sant Feliu de Llobregat es un testimonio único de la influencia de la arquitectura ferroviaria inglesa en el inicio del ferrocarril en España”, ha señalado Hispania Nostra, que también ha destacado la singularidad del puente de la riera de la Salud, que también está en la misma situación.

“A parte del valor singular intrínseco de la estación, se debe añadir el valor patrimonial del conjunto de la línea donde se conservan tres de las cuatro estaciones más antiguas en funcionamiento y el puente de la riera de la Salud, uno de los primeros puentes construidos íntegramente en ladrillo, constituyendo un conjunto ferroviario único en España”, ha subrayado la entidad.

Esta advertencia de Hispania Nostra se suma a la campaña de la plataforma Salvemos la Estación que ante la imposibilidad de cambiar los planes de Adif, que ya ha adjudicado las obras, reivindica el desmonte y la posterior reconstrucción del edificio, respetando al máximo los elementos originales.

Hace tiempo que un colectivo de vecinos de Sant Feliu de Llobregat reivindican el valor histórico de la estación de la capital del Baix Llobregat y luchan por su conservación.

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